Hoppa till innehållet

Otto-grundaren vägrar gå med på kraven – sparkas av Uber-vd:n

Efter att Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt, vägrade lämna ut information i ärendet om Googles stämning av bolaget får Uber-chefen nu lämna sin post.

Ubers vd Travis Kalanick avskedar Otto-medgrundaren Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt.
Ubers vd Travis Kalanick avskedar Otto-medgrundaren Anthony Lewandowski, chef för Ubers självkörande bilprojekt.Foto: TT

I mitten av maj hotade Uber med att avskeda Anthony Lewandowski, grundaren av lastbilsföretaget Otto som bolaget köpte i maj förra året. 

Anledningen var att han vägrade lämna ut information i den rättstvist som just nu pågår mellan Googles självkörande bilbolag Waymo och Uber. Lewandowski åberopade femte ändringsförslaget för att undgå eventuella anklagelser mot honom.

På tisdagen meddelade Uber att man har gjort slag i saken och att Lewandowski nu får lämna bolaget.

Foto: Otto.

Uber köpte lastbilsbolaget Otto i fjol och fick grundaren Anthony Lewandowski med på köpet. Foto: Otto.

Waymo har stämt Uber för att ha stulit över 14 000 dokument med företagshemligheter och patent, och använt dem för att utveckla system för självkörande bilar. 

Läs också: ”Hur många smällar klarar Ubers vd?” 

Uber nekar till anklagelserna och har begärt att Lewandowski ska lämna ut information för att styrka det.

"Under de senaste månaderna har Uber lämnat in betydande bevis till domstolen att visa att vår självkörande teknik har utvecklats självständigt...Under den tiden har Uber uppmanat Anthony att samarbeta fullt ut för att hjälpa domstolen med fakta, vilket i sin tur skulle hjälpa till att bevisa vårt fall, skrev Ubers jurist Angela Padilla i ett mejl till bolagets anställda om Lewandowskis avsked.  

Lewandowski jobbade tidigare på Waymo och har varit med och startat projektet samt utvecklat Waymos självkörande bil. Han är den, som enligt Waymo, har tagit med sig dokumenten och lockat över personal därifrån.

Lewandowski lämnade Google i januari 2016 för att starta Otto, som sedan såldes till Uber för 680 miljoner dollar, motsvarande runt 6 miljarder kronor, i maj förra året.

I mitten av maj fick Waymos ansökan om preliminärt förbud av Ubers självkörande bilar avslag i en domstol i Kalifornien, rapporterar Wired.

Läs mer: Uber dras inför domstol av Googles Waymo 

Samtidigt förbjöds Uber att för tillfället fortsätta utveckla så kallade lidarsystem, vilket är lasersystem för att navigera självkörande fordon.

Rättegångsdatumet för tvisten är satt till i oktober i år.

Läs också: Ubers rival landar samarbete med Alphabets Waymo 


Mer om Ubers tvist med Google i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/saficksverigesinnyabitcoin-kung

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera