Annons

Pandemin skapar rusning till skilsmässotjänster

Charlotte Ljung, vd och grundare av skilsmässo-sajten Endbright.
Charlotte Ljung, vd och grundare av skilsmässo-sajten Endbright. Foto: Press.
Cornonapandemin är ett lyft för Charlotte Ljungs digitala skilsmässo-tjänst Endbright. ”Många upptäcker att de inte vill leva tillsammans”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I november i fjol kunde Di Digital rapportera att möbelföretaget Dux delägare och före detta vd Charlotte Ljung var på väg att lansera en digital plattform för skilsmässor. 

”Det här är tjänsten jag själv önskar att jag hade”, sa hon då.

Hon talade även öppenhjärtigt om sina två separationer, en som skedde 2012 och en som skedde 2015.

”Det är ju jättetufft! Man tampas med sorgen, och känslan av ett misslyckande. Men det borde ju inte vara så stigmatiserat som det ibland kan vara”, sa hon.

Ambitionen med Endbright var att bygga en prenumerationstjänst där kunder som genomgår en skilsmässa kunde få grundläggande hjälp och råd innan och efter processen, som oftast håller på i 10-14 månader. 

Det skulle även gå att köpa tilläggstjänster som 30-minutersmöten med jurister, medlare, coacher, med mera. En topptjänst med egen ”divorce planner” skulle också erbjudas. 

Läs artikeln: Dux-ägaren lanserar skilsmässo-sajt

Tjänsten lanserades i december till priset på 49 kronor per månad. Man tjänar pengar på medlemskap, tilläggstjänster och på att förmedla kunder till nationella aktörer inom bland annat juridik, ekonomi, boende och mental hälsa.

”Mottagandet var bra med mycket engagemang. Vi fick cirka 50 medlemmar i veckan de första månaderna”, säger vd Charlotte Ljung.

Hon lyfter särskilt fram sajtens redaktionella innehåll som en framgångsfaktor. 

”Våra artiklar med tips och goda råd skapar lojalitet. Vi har även sett ett stort engagemang i våra digitala föreläsningar som lockar mellan 100-200 deltagare per tillfälle. Vi har bland annat en relationscoach, Michael Larsen, som pratar om härskartekniker och hur man tar sig ur knepiga relationer”, säger hon.

I samband med Corona-pandemin såg man ett snabbt ökande medlemsantal.

”I april såg vi att det tog fart med en kraftig uppgång. Vi gick från 400 till drygt 1 000 medlemmar på 6-7 veckor”, säger Charlotte Ljung.

Vad beror det på?

”Vissa kommer närmare varandra och börjar skaffa barn. Andra upptäcker att de inte vill leva tillsammans. Det finns statistisk från andra länder som visar på det.”  

Hur ser resten av året ut för Endbright?

”Vi jobbar stenhårt mot vad vi tror blir en topp i september. Det är efter sommarsemestern som folk skiljer sig allra mest.”

Hur tror du ert första år, 2020, blir när blickar tillbaka på det?

”Vi har ökat prognosen från 1 000 till 2 000 medlemmar. Kring 30 procent av medlemsbasen är män, och vi vill gärna ha en så jämn fördelning som möjligt. Jag tror vi omsätter en halv miljon kronor i år och två miljoner kronor nästa år.”

Var är ni om tre år?

”Då har vi 10 procent av den adresserbara marknaden. Totalt är det ju 120 000 svenskar som separerar eller skiljer sig varje år. Men vi skyndar långsamt, det är ett långsiktigt projekt för mig och de investerare jag har med mig.”

Hur mycket har ni investerat i bolaget?

”Cirka 5-6 miljoner kronor. En av de andra ankarinvesterarna är Joel Eklund, ägare och ordförande för tandhygienbolaget Tepe.”

Charlotte Ljung är känd som ett av syskonen i ägarfamiljen bakom sängtillverkaren Dux. 

Hon var tidigare vd för Dux Nordic, men är i dag mest aktiv som ledamot i styrelsen och huvudansvarig för Dux egna hotellkedja och distributionskanal Hotel Duxiana.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer