Hoppa till innehållet

Pengaregn över Zennström när simulerare säljs till USA

Internationella programvarubolaget Autodesk förvärvar norska simulering- och teknikbolaget Spacemaker för över 2 miljarder kronor. Bland de som tjänar på affären finns bland andra Skypemiljardären Niklas Zennström.

”De är världsbäst på sitt område”, säger Autodesks vd Andrew Anagnost till Di Digital. 

Håvard Haukeland, vd Spacemaker, och Andrew Anagnost, vd Autodesk.
Håvard Haukeland, vd Spacemaker, och Andrew Anagnost, vd Autodesk.

Autodesk, som utvecklar mjukvara för simulering inom byggindustrin, vill hänga med i den pågående rotationen mot artificiell intelligens i byggsektorn. Nu köper jätten Spacemaker – en norsk startup som tar hjälp av AI för att bland annat visualisera byggprojekt – till miljardbelopp. 

”De är förmodligen världsbäst på sitt område just nu, när det kommer till att faktiskt erbjuda den här lösningen på riktigt. Det är därför vi förvärvar. Att investera i dem är att investera i framtiden, och detta om något motiverar köpeskillingen på 240 miljoner dollar”, säger det Nasdaq-noterade bolagets vd Andrew Anagnost. 

Autodesk är ett av världens största bolag inom byggteknik. Bland bolagets produkter finns mjukvaruprogrammet ”Autocad”, som är ett av de vanligaste verktygen för datorstödd design i den globala byggindustrin.

Försäljningen innebär en god affär för investerare i bolaget. Förra sommaren tog Spacemaker in 235 miljoner kronor från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennströms London-baserade bolag Atomico och det svenska riskkapitalbolaget Northzone. När bolaget nu säljs till 100 procent innebär Atomicos ägande på 12 procent en utdelning på cirka 250 miljoner kronor.

Enligt Andrew Anagnost är uppköpet ett led i en sedan flera år tillbaka utformad affärsstrategi.  

”Vi har investerat aggressivt i artificiell intelligens och moln-teknologi under de senaste åtta åren.”

Att valet föll just på Norge och Spacemaker är däremot ingen tillfällighet. 

”Spacemaker är unikt. De har byggt teknologi som på ett effektivt sätt hjälper stadsplanerare att ta bättre beslut, med hjälp av molnbaserad teknologi och artificiell intelligens. Det är ett exceptionellt team vi förvärvar. De är skickliga datautvecklare och mycket begåvade på maskininlärning.”

Spacemaker utvecklar ett program som samlar mängder av data om ett byggprojekt, så som ljusinsläpp, väderförhållanden och buller. Med hjälp av artificiell intelligens ger programmet sedan förslag på hur arkitekter, stadsplanerare och bostadsutvecklare kan optimera platsen för de som ska bruka den och för projektets investerare. 

Autodesks huvudfokus är att få tillgång till just detta. Men långsiktigt ska de sammansmälta tekniken med hela produktutbudet. 

”Vi ska integrera tekniken med alla våra produkter som är riktade mot arkitektur, ingenjörskonst och konstruktion”, säger Andrew Anagnost.

I en intervju med Di Digital 2019 berättade Spacemaker att bolaget inte hade en exitstrategi och att det fanns ett värde i att vara en självständig spelare. 

”När Autodesk nu väljer att gå in i Spacemaker så innebär det att vi kan satsa mer på att fler nya städer och samhällen byggs med hjälp av artificiell intelligens – och därmed snabbare och mer hållbart. Den här marknaden är global och vi tackar Autodesk för att vi får nå ut till den med våra verktyg och kunskap”, meddelar vd:n och medgrundaren Håvard Haukeland i dag, i en skriftlig kommentar. 

Spacemaker redovisade ett negativt driftresultat om cirka 47 miljoner kronor och ett årsresultat på minus 52 miljoner, enligt den senaste årsredovisningen. Bolagets totala tillgångar räknades till ett värde av drygt 212 miljoner. 

Spacemaker, tillsammans med alla anställda, blir kvar i Norge. Förvärvet är slutfört i slutet av januari, enligt Autodesk. 

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera