Hoppa till innehållet

Pengaregn över Zennström när simulerare säljs till USA

Internationella programvarubolaget Autodesk förvärvar norska simulering- och teknikbolaget Spacemaker för över 2 miljarder kronor. Bland de som tjänar på affären finns bland andra Skypemiljardären Niklas Zennström.

”De är världsbäst på sitt område”, säger Autodesks vd Andrew Anagnost till Di Digital. 

Håvard Haukeland, vd Spacemaker, och Andrew Anagnost, vd Autodesk.
Håvard Haukeland, vd Spacemaker, och Andrew Anagnost, vd Autodesk.

Autodesk, som utvecklar mjukvara för simulering inom byggindustrin, vill hänga med i den pågående rotationen mot artificiell intelligens i byggsektorn. Nu köper jätten Spacemaker – en norsk startup som tar hjälp av AI för att bland annat visualisera byggprojekt – till miljardbelopp. 

”De är förmodligen världsbäst på sitt område just nu, när det kommer till att faktiskt erbjuda den här lösningen på riktigt. Det är därför vi förvärvar. Att investera i dem är att investera i framtiden, och detta om något motiverar köpeskillingen på 240 miljoner dollar”, säger det Nasdaq-noterade bolagets vd Andrew Anagnost. 

Autodesk är ett av världens största bolag inom byggteknik. Bland bolagets produkter finns mjukvaruprogrammet ”Autocad”, som är ett av de vanligaste verktygen för datorstödd design i den globala byggindustrin.

Försäljningen innebär en god affär för investerare i bolaget. Förra sommaren tog Spacemaker in 235 miljoner kronor från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennströms London-baserade bolag Atomico och det svenska riskkapitalbolaget Northzone. När bolaget nu säljs till 100 procent innebär Atomicos ägande på 12 procent en utdelning på cirka 250 miljoner kronor.

Enligt Andrew Anagnost är uppköpet ett led i en sedan flera år tillbaka utformad affärsstrategi.  

”Vi har investerat aggressivt i artificiell intelligens och moln-teknologi under de senaste åtta åren.”

Att valet föll just på Norge och Spacemaker är däremot ingen tillfällighet. 

”Spacemaker är unikt. De har byggt teknologi som på ett effektivt sätt hjälper stadsplanerare att ta bättre beslut, med hjälp av molnbaserad teknologi och artificiell intelligens. Det är ett exceptionellt team vi förvärvar. De är skickliga datautvecklare och mycket begåvade på maskininlärning.”

Spacemaker utvecklar ett program som samlar mängder av data om ett byggprojekt, så som ljusinsläpp, väderförhållanden och buller. Med hjälp av artificiell intelligens ger programmet sedan förslag på hur arkitekter, stadsplanerare och bostadsutvecklare kan optimera platsen för de som ska bruka den och för projektets investerare. 

Autodesks huvudfokus är att få tillgång till just detta. Men långsiktigt ska de sammansmälta tekniken med hela produktutbudet. 

”Vi ska integrera tekniken med alla våra produkter som är riktade mot arkitektur, ingenjörskonst och konstruktion”, säger Andrew Anagnost.

I en intervju med Di Digital 2019 berättade Spacemaker att bolaget inte hade en exitstrategi och att det fanns ett värde i att vara en självständig spelare. 

”När Autodesk nu väljer att gå in i Spacemaker så innebär det att vi kan satsa mer på att fler nya städer och samhällen byggs med hjälp av artificiell intelligens – och därmed snabbare och mer hållbart. Den här marknaden är global och vi tackar Autodesk för att vi får nå ut till den med våra verktyg och kunskap”, meddelar vd:n och medgrundaren Håvard Haukeland i dag, i en skriftlig kommentar. 

Spacemaker redovisade ett negativt driftresultat om cirka 47 miljoner kronor och ett årsresultat på minus 52 miljoner, enligt den senaste årsredovisningen. Bolagets totala tillgångar räknades till ett värde av drygt 212 miljoner. 

Spacemaker, tillsammans med alla anställda, blir kvar i Norge. Förvärvet är slutfört i slutet av januari, enligt Autodesk. 

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera