Annons

Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

Mathias Ackermand, affärsängel, spelet Minecraft och Lars Jörnow, partner på riskkapitalbolaget EQT Ventures, tidigare på spelbolaget King. Foto: Privat/Flickr Hobbymb/EQT Ventures. Kollage.
Mathias Ackermand, affärsängel, spelet Minecraft och Lars Jörnow, partner på riskkapitalbolaget EQT Ventures, tidigare på spelbolaget King. Foto: Privat/Flickr Hobbymb/EQT Ventures. Kollage.
Svenska spelbolag har blivit ett globalt fenomen. Det får nya investerare att kasta sig över bolag som utvecklar dator-, mobil- och tv-spel. Men erfarna investerare varnar för farorna.    
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det är farligt att tro att man förstår sig på trenderna för i slutändan gör man inte det”, säger Mathias Ackermand (NTL) som är en profilerad svensk tech-investerare som de senaste åren har gjort flera investeringar i spelbolag.

De har varit lyckosamma. När hans portföljbolag Next Games (NTL) gick till börsen i mars i år steg kursen drygt 15 procent första dagen.

Men han är långt ifrån ensam att ha gjort en hacka på dator- och tv-spel.

Nya möjligheter att distribuera digitalt har krattat manegen för svenska spelbjässar som King (NTL), Mojang (NTL) och Paradox (NTL) liksom en frodig undervegetation av mindre bolag så som Coffee Stain Studios (NTL).

Sverige tillsammans med Finland har nu flest spelbolag i världen per capita. Under 2015 växte omsättningen för svenska spelutvecklare med 41 procent till nästan 12,5 miljarder kronor och det sammanlagda resultatet hamnade på anmärkningsvärda 4,7 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Investerarna har fått upp ögonen för spelbolagen både på och utanför börsen.

När Di Digital i mars 2017 granskade börsens spelbolag framkom det att deras marknadsvärde stigit med drygt 50 procent till 15 miljarder kronor jämfört med de föregående 12 månaderna.

Läs mer: Spelutvecklare har stigit 50 procent på börsen det senaste året

Enligt Di Digitals databas Nordic Tech List investerades motsvarande 350 miljoner kronor i onoterade spelbolag under 2016, jämfört med drygt 80 miljoner kronor året innan. Till det kan läggas de investeringar som tagits in i samband med nyemissioner i samband med noteringar.

I och med att det finns en aptit på börsen så är det rimligt att många vill investera i spelbolag tidigt

Pengar strömmar nu in även från ibland ganska oväntade håll.

Fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic har till exempel investerat i spelstudion Isbit Games. Där har han fått sällskap av oljefamiljen Lundins investeringslåda Back in black som även har lagt pengar på virtual reality-utvecklaren Svrvive. Författaren Camilla Läckbergs bolag Invest in her har satsat pengar på mobilspelbolaget Igotcha. Karl-Axel Granlund, som har blivit miljardär på bland annat flygleasingverksamhet, har gått in med pengar i spelbolaget Midnight Hub.

Läs mer: Zlatans spelstudio tar in oljepengar från Lundin-familjen

De senaste årens lyckade börsnoteringar av bland annat Paradox och Next Games har skapat en känsla av att det finns ett nordiskt spelfenomen, menar Lars Jörnow (NTL), som är partner på EQT Ventures (NTL) och tidigare mobilchef på det Nasdaq-noterade spelbolaget King.

”I och med att det finns en aptit på börsen så är det rimligt att många vill investera i spelbolag tidigt”, säger han.

Några kommer att betala dyrt för sina misstag och några kommer att ha tur och lyckas

Men Mathias Ackermand tror att många av de nya investerarna kan ha gett sig ut på djupt vatten.

”Det är lite hippt och coolt att kalla sig investerare nu, men den trenden har jag sett komma och gå. Några kommer att betala dyrt för sina misstag och några kommer att ha tur och lyckas”, säger han.

Men att investera i spel har inte alltid setts som attraktivt.

Mathias Ackermand själv började för fyra år sedan. Då var det ”lite halvsmutsigt” att investera i spel säger han.

”Det fanns en syn då att ungdomar inte borde hålla på så mycket med sina mobiler. Lite grann som synen på alkohol och tobak.”

Den stämpeln är borta. Men för den sakens skull har det inte blivit lättare att investera i spel.

Lars Jörnow ser en utmaning i att många av dagens storsäljare har flera år på nacken. Mobilspelen är inte längre slit- och slängprodukter utan kan tvärtom behålla spelarnas intresse i många år.

”Om man ser till topplistan över de 20 mest intäktsbringande spelen idag så släpptes hälften av spelen 2012”, säger han.

Det är för sent att gå in efter en skarp lansering

Läs även: High score för svenska spelbolag

Problemet för investeringssugna är att spelbolag som redan har nått framgångar sällan behöver ta in pengar från riskkapitalister eller börsen.

”Som investerare får man gå in väldigt tidigt eller någon gång efter den så kallade soft launch, eller smyglanseringen. Det är för sent att gå in efter en skarp lansering.”

Att hitta guldkornen bland yngre bolag som ännu inte har bevisat sig är naturligtvis svårt.

Enligt Lars Jörnow finns det två vägar att gå. Antingen investerar man mindre summor väldigt tidigt i många bolag och hoppas på att något av dem ska slå igenom. Eller så gör man, som EQT Ventures, och går in tidigt i ett fåtal bolag vars siffror tyder på att de är en hit på spåren.

Läs även: EQT Ventures investerar i finsk speluppstickare

Mathias Ackermand går alltid in som första investerare och har en tydlig strategi för sina spelinvesteringar.

Han tittar bara på två kriterier: Hur grundarteamet och investerarkollektivet ser ut.

”Resan kommer att bli lång och komplex så jag vill ha med någon som kan spelbranschen bättre än jag, för jag kan inte bedöma vad som blir nästa virtual reality-trend eller om Oculus har sålt tillräckligt många glasögon.”

Per H Börjesson (NTL) och hans investmentbolag Spiltan har satsat allt på ett kort: Paradox, som under många år haft en fin tillväxt.

”Med Paradox kan man väl i efterhand säga att vi hade lite tur. Men vi gillade teamet, och såg ett tillfälle då de behövde pengar.”

Läs även: Storsäljer i Paradox: "Kan bli årets sämsta affär"

Han menar att det är omöjligt att säga om ett nytt spel ska slå eller inte.

”Därför är det otroligt riskfyllt att investera i spelbranschen. Det är bättre att satsa på de som har lyckats och som har en spelportfölj som de kan utveckla”, säger han.

Investeringarna blir inte lättare av att marknaden svämmar över av spel.

”Om man tittar på de hundra mest intäktsbringande mobilspelen så är det kanske hälften som går med vinst. Sedan finns det ytterligare några miljoner spel som inte gör det”, säger Lars Jörnow.

Tillflödet av nya spel ser heller inte ut att bli mindre de närmaste åren. Det finns en ny generation av bolag som antingen består av folk som har hoppat av från större spelbolag som King, Dice eller Rovio eller finansieras av framgångsrika spelutvecklare.

För de som prickar rätt kan de närmaste åren bli lukrativa.

Många menar nämligen att branschen står inför ett nytt plattformsskifte som liknar det som skedde när spelbolagen tog sina spel från Facebook till mobilen. Då växte bland annat svenska King och finska Supercell till miljardbolag.

Den här gången gäller det skiftet till virtual reality som plattform. Men när det sker, och vilka som kommer tjäna på det, är vanskligt att försöka förutsäga.

Läs även: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

”Alla sitter och funderar på det. Vissa investerar nu för att de tycker att det redan borde ha hänt. Andra tror att det händer om tio år”, säger Lars Jörnow.

Mathias Ackermand är inne på samma spår:

”Jag har investerat tillsammans med några av de duktigaste spelinvesterarna i Norden. Men även de som kan man marknaden är mycket försiktiga med att sia om vad som är framtiden.”

FAKTA:

Investeringar i svenska mobil-, pc- och vr-spel:

2013: 8,2 miljoner euro
2014: 3,8 miljoner euro
2015: 8,5 miljoner euro
2016: 36,2 miljoner euro
2017 (jan-apr): 16,3 miljoner euro

Källa: Data från Di Digitals databas Nordic Tech List. Datan inkluderar investeringar i både noterade och onoterade bolag men exkluderar börsintroduktioner.


De största spelbolagen i Sverige:

Noterade i Sverige:

Paradox Interactive
Börsvärde: 7,05 miljarder kronor

Starbreeze
Börsvärde: 4,5 miljarder kronor

THQ Nordic
Börsvärde: 3,3 miljarder kronor

Datum: 2017-04-27

Onoterade/noterade utomlands:

Mojang
Omsättning: 4,3 miljarder kronor*

King
Omsättning; 3,3 miljarder kronor

EA/Dice
Omsättning: 0,9 miljarder kronor

* Förlängt räkenskapsår 18 månader

Källa: Dataspelsbranschens spelutvecklarindex 2016

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies