Hoppa till innehållet

Pepins minskade rörelseresultat under första kvartalet

Pepins resultat sjönk under första kvartalet jämfört med samma period året innan.

Pepins grundare Anders Sjunnesson, vd Julia Reuszner och och ordförande Peter Norman.
Pepins grundare Anders Sjunnesson, vd Julia Reuszner och och ordförande Peter Norman.

Provisionsnettot blev 3,0 miljoner kronor (3,3). 

Rörelseresultatet blev -6,8 miljoner kronor (-2,5).

Orealiserad resultateffekt vid omvärdering av optionsportföljen uppgick under perioden till 1,0 miljoner kronor (-0,4).

Rörelsens kostnader uppgick till 9,1 miljoner kronor (7,5). Ökningen är främst hänförlig till strategiska satsningar såsom slutförande av MTF-ansökan och utveckling av mjukvara.

Handel har inletts i ett nytt bolag på Pepins Market och ett bolag är avlistat till följd av planerad notering. Dessutom blev tre emissioner slutförda under kvartalet.

Vd Julia Reuszner kommenterar hur corona påverkat bolaget.

”Den mest påtagliga effekten hos oss på Pepins har varit att kapitalanskaffningsprocesserna tar mycket längre tid och att aktiekurserna för många bolag gått ned. Detta innebar att de affärer vi planerat stänga i slutet av mars dragit ut på tiden och våra intäkter som är knutna till avslut har förskjutits på framtiden. De pressade aktiekurserna har även inneburit att våra optioner i ett par bolag värderats ned och optionsportföljens värde har minskat.”

Läs mer: Pepins lanserar mjukvara för kapitalanskaffning med SEB

Koncernens likvida medel uppgick till 71,4 (88,7) miljoner kronor.

Under perioden januari-mars har totalt 41 765 aktier omsatts i Pepins Group till kurser mellan 6,20 och 8,00 kronor, varav senast betalt i mars var 6,20 kronor.

Läs mer: Julia Reuszner lämnar vd-posten  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera