Hoppa till innehållet

Persbrandts tatueringstjänst Inkbay tar in kapital

Inkbay Tattoo tar in ytterligare 4 miljoner kronor i kapital. Nu sneglar marknadsplatsen för tatueringar på en internationell expansion.

Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.
Fredrik Glimskär är vd och medgrundare av Inkbay.Foto: pressbild

Tatueringar blir alltmer accepterat och vanligt. Bara i Stockholm finns det cirka 300 verksamma tatuerare. För Fredrik Glimskär fanns det ett uppenbart behov av en digital marknadsplats där kunder både kan välja motiv och studio samt boka och betala för sin tatuering. Därmed grundade han Inkbay i maj i fjol.

Efter att Inkbay i fjol tog in 2 miljoner kronor av Zenith inkubator, med Mikael Persbrandt som delägare, har bolaget i dag cirka 25 procent av marknaden i Stockholm, enligt grundaren.

”Vi startade Inkbay i maj i fjol och har knutit till oss 75 bolag som vi arbetar med. Vi upplever lite av en snöbollseffekt och det tror jag beror på att det inte finns någon annan, inte ens på global nivå, som gör det vi gör”, säger Fredrik Glimskär.

Foto: Zenith.

För Zeniths inkubator ansvarar Tommy Jakobsson, Mathias Rosenqvist, Jimmy Johansson och Mikael Persbrandt för verksamheten.

Nu tar Inkbay in ytterligare 4 Mkr, den här gången av Tommy Jacobssons Zenith Venture Capital (NTL).  

”Vi drog igång Inkbay i Stockholm, eftersom vi känner den marknaden bra. Men Inkbay är en global satsning och det är här som Zenith kommer in. Vi tror att vi har en vettig modell för hur vi ska kunna skala det här för ganska små medel. Vi har redan bra diskussioner i London”, säger Fredrik Glimskär.

Läs även: Mikael Persbrandt investerar i tatuerings-startup 

Bolaget har numera fem anställda och har till en start arbetat från SUP46 i Stockholm. Nu kommer bolaget att flytta till nya lokaler på Södermalm. 

”Vi har sålt i lite mer än ett kvartal och siffrorna ser väldigt bra ut. Vi har spöat alla våra KPI:er och innan året är slut kommer vi förhoppningsvis gå med break even i Stockholm.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera