Hoppa till innehållet

Petter Stordalen fortsätter att ösa pengar över el-appen Tibber

El-appen Tibber fortsätter att växa snabbt. Nu går en grupp investerare med norska elproducenten BKK, hotellkungen Petter Stordalen och Wellstreet i spetsen in med ytterligare 20 miljoner kronor i bolaget.

Norska hotellmagnaten Petter Stordalen och Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.
Norska hotellmagnaten Petter Stordalen och Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.Foto: Annika Falkuggla

Svensk-norska startupbolaget Tibber har som mål att ersätta de traditionella elbolagen med smart teknik som sänker kundens elkostnad. I ett nötskal handlar det om att köpa el direkt från kraftverk utan traditionella mellanhänder – och styra energitillförseln med smarta algoritmer.

Bolagets app lanserades i början av 2017 och har lockat till sig närmare 10.000 användare sedan dess. 

”Sedan lanseringen i februari har vi fått ett fantastiskt gensvar från marknaden och tredubblat antalet medarbetare för att hantera den starka tillväxten. Nu ser vi fram emot att lansera ännu fler partnerskap och fortsätta växa antalet användare”, säger Daniel Lindén, medgrundare av Tibber.

För att påskynda tillväxten och vidareutveckla tekniken tar Tibber nu in 20 miljoner kronor i finansiering. Detta till en värdering på över 130 miljoner kronor. 

Läs mer: Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri"

Merparten av pengarna, 15 miljoner kronor, kommer från den norska elproducenten BKK som även kopplar upp sina 28 kraftverk direkt in i plattformen. Andra investerare är hotellkungen Petter Stordalen och riskkapitalbolaget Wellstreet, som var tidiga investerare i bolaget.

Tibber utlovar en kombination av billig, grön energi och energibesparingar. Det sistnämnda sker med hjälp av algoritmer som lär sig hemmet och optimerar energiåtgången. Kunden ska kunna ta kontrollen och styra hemmet direkt i Tibber-appen, heter det. 

”Tibber har ett starkt team med spjutspetskompetens inom såväl energimarknaden som maskininlärning. Teamet har gjort en fenomenal exekvering av en strategi mot tydlig lönsamhet och kundanskaffning, vilket öppnar för internationell expansion. Trots att Tibber har femdubblat värderingen sedan förra rundan anser jag att det fortfarande är undervärderat om man ser till produkten och hur den ändrar hela värdekedjan”, säger Mikael Wintzell, medgrundare och vd på Wellstreet.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera