Hoppa till innehållet

"Pokemon Go är en seger för Apple – inte för Nintendo"

Mobilflugan Pokemon Go är en sedelärande historia för såväl appmakare som spelutvecklare och mediechefer, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di DigitalFoto: Jesper Frisk

I helgen ersattes de politiska diskussionerna från Almedalen i mitt Twitterflöde av vuxna män och kvinnor som pratade om att fånga färgglada låtsasmonster med sina mobilkameror.

Mobilspelet Pokemon Go ser ut att vara årets mobilfluga redan nu, bara ett par dagar efter lansering. Några officiella nedladdningssiffror finns inte än, men enligt vissa mätningar är spelet redan mer populärt än dejtingappen Tinder bland Android-användare. Snart väntas det ha fler aktiva användare än Twitter. Utgivaren Nintendos aktie rusade med 25%, en ökning av börsvärdet på nära 80 miljarder kronor, över helgen.

För den som är intresserad av maktbalansen i det digitala näringslivet finns flera skäl att studera fenomenet närmare. Här är två av dem.

1. Gammal är äldst, och varumärke är (nästan) allt

Pokemon Go är utvecklat av Google-avknoppningen Niantic, men ges ut av den japanska speljätten Nintendo. Nintendo är ungefär så långt ifrån ett kaxigt startupbolag det går att komma. Det är en anrik och traditionsbunden japanskt börsjätte som tjänar pengar främst på varumärken med anor i det sena 80-talet. Bland dem klassiker som Super Mario Bros, The Legend of Zelda och såklart Pokemon.

Samtidigt har Nintendo en lång historia av att lyckas återuppfinna sig självt, inte sällan på ruinens brant. Bolaget mer eller mindre uppfann det moderna, sociala spelandet – det som på branschspråk brukar kallas för casual gaming – med spelkonsolerna Wii (från 2006) och Nintendo DS (från 2004), samt satte ramarna för hur moderna 3d-spel väntas se ut och fungera med klassikern Super Mario 64 från år 1996.

AR-teknikens verkliga genombrott kom tack vare ett 125 år gammalt japanskt storföretag med rötterna i spelkortstillverkning.

Nu ser det ut som att man är på väg att göra samma sak igen, fast på mobilen och med den hittills relativt oprövade tekniken augmented reality (AR). Jättar som Microsoft och Google har investerat miljardbelopp i AR, som går ut på att virtuella objekt visas ovanpå den verkliga världen genom till exempel en mobilskärm. Men de riktigt framgångsrika applikationerna har lyst med sin frånvaro. Fram tills nu.

Vad krävdes då för att nå genomslag i de verkligt breda folklagren? Nintendos peppiga, färgglada leksaksmonster, välbekanta för alla som vuxit upp under 90- och 00-talen.

Det säger mycket om kraften i att släppa lös gamla varumärken på nya plattformar.

Det betyder också att AR-teknikens verkliga genombrott kom tack vare ett 125 år gammalt japanskt storföretag med rötterna i spelkortstillverkning.

Det borde skänka tröst åt alla de storbolag som annars känner sig omsprungna av unga, snabbfotade digitala uppstickare.  

2. ...men plattformarna vinner

 Trots ibland högljudda protester från aktieägarna vägrade Nintendo under många år att kliva in i mobilspelsvärlden. Samtidigt skördade uppstickare som svenskgrundade King och finska Supercell enorma framgångar, kanske delvis tack vare bristen på konkurrens från just Super Mario och Pokemon.

Faktum är att bolaget kröp till korset så sent som i våras. Nintendos första mobilspel släpptes i mars 2016. 

Ändå fanns en sund finansiell logik bakom bolagets avvaktande inställning. Trots sjunkande marknadsandelar har Nintendo (nästan) alltid varit ett mycket lönsamt bolag. Med kontroll över hela värdekedjan – från spelkonsoler till spelförsäljning och egen utveckling – kunde man räkna med rejäla intäkter på varje sålt spel. Dessutom var andra utvecklare beredda att betala saftiga licenskonstnader för tillträde till Nintendos plattformar. 

Dagens diskussioner om Apples “skatt” på app-utvecklare bör klinga bekant för alla spelutvecklare som jobbade mot Nintendo under bolagets storhetstid på 80- och 90-talen.

Idag är situationen den omvända. Nintendo äger bara 32 procent av Pokemon Ltd, bolaget som sitter på rättigheterna till de populära monsterfigurerna. Utvecklaren Niantic ska ha sin beskärda del av intäkterna. Men framförallt tar plattformsägarna Google (Android) och Apple (IOS) 30 procent av alla försäljningsintäkter.

Tiden då Nintendo kunde ta 600 eller till och med 700 kronor per sålt spel är även den förbi. Pokemon Go är gratis att ladda ned. Eventuella intäkter kommer i form av köp inuti appen på en eller ett par dollar styck. Många spelare kommer aldrig betala ens en krona för spelet. 

Klart är alltså att det anrika japanska spelföretaget tvingats kliva ned flera steg i värdekedjan för att hitta sin plats på mobilmarknaden. 

Pokemon Go är en odiskutabel framgång och ett styrkebesked från Nintendo. Men också ett tydligt tecken på den anrika japanska speltillverkarens allt svagare position jämte bjässar som Google och Apple. 

Det är en rävsax som såväl apputvecklare som spelutvecklare och mediechefer borde känna igen sig i.

Läs även: Monsterhitten Pokemon Go får Nintendo-aktien att rusa

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera