Den amerikanska frågesidan Quora, som har över 300 miljoner månatligen aktiva användare, är sedan januari i år även tillgänglig i en svenskspråkig version.
Bolaget grundades 2009 av två tidigare Facebook-anställda, Adam D'Angelo and Charlie Cheever.
Quora finns tillgänglig både som mobilapp och i webbversion. På plattformen kan användare, enkelt beskrivet, ställa frågor och ge svar inom vitt skilda ämnen.
Tvärtemot många andra nättjänster måste alla användare registrera sina egna och riktiga namn på Quora, för att svaren ska bli tillräckligt tillförlitliga. Användare som svarar på många frågor inom ett visst segment kan till slut få en status som ”expert”.
Frågesajten har ännu ingen etablerad affärsmodell, även om Quora öppnade upp för annonsörer under 2016.
Tillväxten har subventionerats av riskkapital, som bland annat hämtats från ansedda Tiger Global Management.
Vid sin senaste kapitalrunda för två år sedan värderades Quora till ungefär 1,8 miljarder dollar, motsvarande 16,7 miljarder kronor i dagens penningvärde, vilket gör bolaget till en så kallad ”unicorn” (bolag som värderas till över 1 miljard dollar).
En del av Quoras framgång kan härledas till att tjänsten tidigt var integrerad i Googles smarta högtalare Home, som 2016 började säljas i USA.