Hoppa till innehållet

Populär frågetjänst kommer till Sverige – har 300 miljoner användare

Den populära kunskapssajten Quora har nu lanserat sin frågetjänst på svenska. Bolaget har över 300 miljoner månatliga användare världen över och värderas till 16,7 miljarder kronor.

Quora finns nu i svenskspråkig version.
Quora finns nu i svenskspråkig version.Foto: Skärmavbild.

Den amerikanska frågesidan Quora, som har över 300 miljoner månatligen aktiva användare, är sedan januari i år även tillgänglig i en svenskspråkig version.

Bolaget grundades 2009 av två tidigare Facebook-anställda, Adam D'Angelo and Charlie Cheever. 

Quora finns tillgänglig både som mobilapp och i webbversion. På plattformen kan användare, enkelt beskrivet, ställa frågor och ge svar inom vitt skilda ämnen. 

Tvärtemot många andra nättjänster måste alla användare registrera sina egna och riktiga namn på Quora, för att svaren ska bli tillräckligt tillförlitliga. Användare som svarar på många frågor inom ett visst segment kan till slut få en status som ”expert”.

Frågesajten har ännu ingen etablerad affärsmodell, även om Quora öppnade upp för annonsörer under 2016. 

Tillväxten har subventionerats av riskkapital, som bland annat hämtats från ansedda Tiger Global Management. 

Vid sin senaste kapitalrunda för två år sedan värderades Quora till ungefär 1,8 miljarder dollar, motsvarande 16,7 miljarder kronor i dagens penningvärde, vilket gör bolaget till en så kallad ”unicorn” (bolag som värderas till över 1 miljard dollar).

En del av Quoras framgång kan härledas till att tjänsten tidigt var integrerad i Googles smarta högtalare Home, som 2016 började säljas i USA.

Läs mer: Så vill Google ta sig in i användarnas hem 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera