Hoppa till innehållet

Qliro säljer Gymgrossisten till norska Orkla

Qliro säljer dotterbolaget Health and Sports Nutrition Group, som bland annat omfattar varumärket Gymgrossisten, till norska industrikonglomeratet Orkla. 

Marcus Lindqvist, vd för Qliro.
Marcus Lindqvist, vd för Qliro.

Redan förra sommaren spekulerades det att Gymgrossisten, och andra delar av e-handelsbolaget Qliro, skulle komma att köpas upp. Detta till följd av att Qliro hade haft problem med sin verksamhet ända sedan den tidigare ledningen lämnade bolaget 2011

Läs mer: De kan köpa Kinneviks sorgebarn

HSNG värderas i försäljningen till 360 miljoner kronor, på kassa- och skuldfri basis och med normaliserat rörelsekapital

Det framgår av ett pressmeddelande.

HSNG har en omsättning på cirka 800 miljoner kronor beräknat på de senaste tolv månaderna fram till 30 september 2017.

Läs även: Qliro fortsätter växa – förbättrar resultatet

Qliros bokförda värde på aktierna i HSNG uppgick till cirka 224 miljoner kronor vid slutet av det tredje kvartalet 2017. Resultateffekten av transaktionen fastställs i samband med tillträdet. HSNG beräknas redovisas som avvecklad verksamhet i koncernens resultaträkning från det fjärde kvartalet 2017.

Försäljningen är del av den renodling Qliro gör för att fokusera på sina tre kärnverksamheter, CDON Marketplace, Nelly samt Qliro Financial Services.

Transaktionen förväntas slutföras under det första kvartalet 2018. HSNG kommer att kvarstå som samarbetspartner till Qliro Financial Services och CDON Marketplace efter transaktionen.

Transaktionen är villkorad av godkännande från konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Österrike.

Investmentbolaget Kinnevik ägde i utgången av det tredje kvartalet i år 29 procent av Qliro.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera