Hoppa till innehållet

Rapport: Netflix tappar mark i Sverige samtidigt som marknaden växer

Svenska hushåll tecknade ytterligare 700 000 strömningsabonnemang under det tredje kvartalet och betalda videotjänster nådde därmed en ny rekordnivå. Men för första gången någonsin tappar marknadsledaren Netflix abonnenter, medan nykomlingen Disney Plus går som tåget.

Netflix tappar mark i Sverige.
Netflix tappar mark i Sverige.Foto: Gabby Jones.

Netflix är dock alltjämt marknadsledare i Sverige, även om man för första gången sedan lanseringen i Sverige 2012 minskar i antalet abonnenter. Det visar Mediavisions analys av tredje kvartalet.

Enligt konsult- och analysföretaget nådde Netflix i Q3 cirka 1,5 miljoner svenska hushåll, cirka 110 000 färre än under det tredje kvartalet 2019.

”Eftersom totalmarknaden växer, innebär detta att Netflix marknadsandel minskar något. Netflix rapporterade nyligen bolagets globala utveckling där viss inbromsning kunde noteras inom det som kallas EMEA”, noterar Mediavision.

Den kraftiga marknadstillväxten i Sverige illustreras av att hushållen för första gången abonnerar på fler än två streamingtjänster i snitt.

”Årets tredje kvartal visar en spännande utveckling på svensk streamingmarknad. För första gången har hushållen fler än 2 tjänster, samtidigt som ett visst tapp noteras för Netflix. Vi tror på fortsatt tillväxt, inte minst eftersom intresset brukar öka inför de stora helgerna”, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Nyligen rapporterade Di Digital att Disney Plus på knappt tre veckor hade nått 450 000 betalande hushåll i Sverige, vilket var en rekordnotering. Enligt SCB lever Sveriges drygt tio miljoner invånare i totalt 4,7 miljoner hushåll. När den nuvarande Netflix lanserade i Sverige 2012 tog det ett år att nå motsvarande kundstock.

Disney Plus utmanar med en prislapp på 69 kronor per månad i Sverige. Det är lägre än för så väl Netflix, Viaplay, C More som HBO Nordic – vilka är de största etablerade aktörerna på marknaden.

Läs mer: Disney Plus går som tåget i Sverige – 450.000 hushåll prenumererar

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera