Hoppa till innehållet

Regeringen utmanar nätläkarna – satsar på digital vård

Nu satsar regeringen miljoner på att utveckla 1177 Vårdguiden, och siktar på att öppna upp för videosamtal med patienter. 

Socialminister Lena Hallengren.
Socialminister Lena Hallengren.

Regeringens mål är att vården ska bli mer digital för att ge ökad tillgänglighet. Därför satsar man under året 33 miljoner kronor på att utveckla digitala tjänster. Pengarna går till Sveriges kommuner och landsting som tillsammans med dotterbolaget Inera ska förbättra 1177 Vårdguiden. 

”Vi hoppas att det här kommer att komma alla patienter i landet till del”, säger socialminister Lena Hallengren (S) på en presskonferens.

Hon säger att svensk sjukvård behöver bli mer tillgänglig och komma närmare befolkningen och att digitala lösningar är viktiga i den utvecklingen. Därför ska ingången till vården via 1177 Vårdguiden bli mer digital, och bland annat möjliggöra kommunikation via bilder och videosamtal.

Läs mer: Pengaflödet torkade ut – nätläkaren fick skrota expansionsplaner 

Därutöver är planen att införa digitala tidsbokningar och eventuellt också använda artificiell intelligens. Patienter ska också få möjlighet att följa sina remisser.

Ska det gå att träffa läkare genom Vårdguiden?

”Det finns nätläkarbesök på vissa håll i vården redan i dag, men tanken är här att vi ska väva ihop olika funktioner”, säger Marie Morell (M), ordförande i SKL:s sjukvårdsdelegation.

Hur blir det med sårbarheten i en ökad digitalisering?

”Jag tänker att det är helt nödvändigt att bistå de medborgare som behöver vända sig till vården. Men det är klart, det gäller att alltid ha en beredskap för sårbarhet”, säger Lena Hallengren.

Nyligen lades en ny utredning fram som föreslår att nätläkarbolagen ska ha en fysisk vårdcentral i varje landsting de är aktiva i. Blir kravet verklighet ställer det högre krav på bolagens redan pressade affärsmodeller.  

Läs mer: Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting 

(TT/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera