Regeringens mål är att vården ska bli mer digital för att ge ökad tillgänglighet. Därför satsar man under året 33 miljoner kronor på att utveckla digitala tjänster. Pengarna går till Sveriges kommuner och landsting som tillsammans med dotterbolaget Inera ska förbättra 1177 Vårdguiden.
”Vi hoppas att det här kommer att komma alla patienter i landet till del”, säger socialminister Lena Hallengren (S) på en presskonferens.
Hon säger att svensk sjukvård behöver bli mer tillgänglig och komma närmare befolkningen och att digitala lösningar är viktiga i den utvecklingen. Därför ska ingången till vården via 1177 Vårdguiden bli mer digital, och bland annat möjliggöra kommunikation via bilder och videosamtal.
Läs mer: Pengaflödet torkade ut – nätläkaren fick skrota expansionsplaner
Därutöver är planen att införa digitala tidsbokningar och eventuellt också använda artificiell intelligens. Patienter ska också få möjlighet att följa sina remisser.
Ska det gå att träffa läkare genom Vårdguiden?
”Det finns nätläkarbesök på vissa håll i vården redan i dag, men tanken är här att vi ska väva ihop olika funktioner”, säger Marie Morell (M), ordförande i SKL:s sjukvårdsdelegation.
Hur blir det med sårbarheten i en ökad digitalisering?
”Jag tänker att det är helt nödvändigt att bistå de medborgare som behöver vända sig till vården. Men det är klart, det gäller att alltid ha en beredskap för sårbarhet”, säger Lena Hallengren.
Nyligen lades en ny utredning fram som föreslår att nätläkarbolagen ska ha en fysisk vårdcentral i varje landsting de är aktiva i. Blir kravet verklighet ställer det högre krav på bolagens redan pressade affärsmodeller.
Läs mer: Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting
(TT/Di Digital)