Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Reklambyråer ilskna på Apple över ny funktion i Safari

Foto: Erik Nylander/TT
Apples beslut att blockera så kallad nättracking i bolagets webbläsare Safari förargar flera byråer som arbetar med nätreklam.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Annonsteknikföretaget Criteo uppger att det räknar med att dess intäkter för 2018 sjunker med mer än en femtedel, skriver tidningen The Guardian.

Tekniken Intelligent Tracking Prevention, ITP, blockerar i sig inte webbannonser, men förhindrar att webbläsaren minns vilka sidor som tidigare besökts och anpassar visningen därefter. Till skillnad från Googles webbläsare Chrome har Safari inte skapats i samarbete med annonsmarknaden, skriver Guardian.

Läs även: Apple ber om ursäkt för att ha slöat ner Iphone 

Safari har omkring 15 procent av den globala marknaden för webbläsare.

ITP aviserades i juni förra året och släpptes för Iphone, Ipad och Mac i september samma år.

Enligt The Guardian förlorar reklambolag på nätet totalt hundratals miljoner dollar på den nya funktionen.

I september förra året skrev företrädare för sex stora reklamnätverk ett öppet brev till Apple där bland annat menade att bolaget saboterar internets ekonomiska modell genom ITP.

(Direkt / Di Digital)


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post