Hoppa till innehållet

Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Spelstudion Paradox nådde i fjol en rekordförsäljning på 604 miljoner kronor. Dessutom rusade vinsten, visar det färska bokslutet.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.

Redan tidigt i fjol stod det klart att Paradox Interactive gick mot ett sällsynt starkt 2015. Pc-spelet ”Cities: Skyline” blev en megasuccé och sålde 1 miljon exemplar första månaden. 

Vid midsommar hade bolaget dubblat föregående års resultat. Resten av året fortsatte i samma stil.

Rörelsemarginalen landade på 40 procent och med en försäljning på 604 Mkr befäster Paradox Interactive sin ställning i toppen bland svenska spelutvecklare. Resultatet före skatt landade på 242 Mkr, en ökning med 454 procent jämfört med året innan. 

Kassan är välfylld. Bolaget har 160 Mkr, inklusive kortfristiga placeringar, tillgängligt.

Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika.

”Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika”, säger Fredrik Wester, vd och huvudägare för Paradox Interactive.

I bokslutet nämns ingenting om det många ser som nästa steg i bolagets utveckling: en börsnotering. 

I ryggen har företaget investmentbolaget Spiltan samt finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Bolaget har även lockat till sig ny kompetens på ledningsnivå. Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd på TV 4, rekryterades nyligen till Paradox styrelse.

Läs mer: Tidigare TV4-chef går till Paradox

Bolaget släppte fem nya spel i fjol och en rad så kallade expansioner till redan existerande spel. Fredrik Wester är väldigt nöjd över att i över tio år kunnat klara att hålla lönsam tillväxt och samtidigt bredda spelportföljen.

”I dag har vi mer än 75 spel i vår katalog och över 1 miljon ”gamers” spelar ett Paradox-spel varje månad. Vi har dessutom över fem miljoner registrerade spelare”, säger han.

I höstas köpte Paradox rollspelsbolaget White Wolf Publishing. Affären, ett antal ”tiotals miljoner kronor”, är bolagets hittills största investering. 

Läs mer: Paradox köper rollspelsjätte

Tanken är att producera brädspel, böcker och i förlängningen även nya pc-spel på rollspelen i White Wolfs varumärkesportfölj.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera