Hoppa till innehållet

Rymdentreprenören vill befolka Mars: “Vi behöver inte SpaceX”

Hans affärsidé har kallats för ett självmordsuppdrag och en finansiell bluff. Men den holländske entreprenören Bas Lansdorp tvivlar inte på att han snart kommer att kolonisera Mars. 

Den holländske entreprenören Bas Lansdorp vill befolka Mars år 2032.
Den holländske entreprenören Bas Lansdorp vill befolka Mars år 2032.Foto: Riitta Lemberg
Di Digital träffar Bas Lansdorp i Stockholm i samband med hans föreläsning under techkonferensen NextM.
Di Digital träffar Bas Lansdorp i Stockholm i samband med hans föreläsning under techkonferensen NextM.Foto: Riitta Lemberg

Bas Lansdorp är inte den första som drömmer om att befolka den röda planeten. Men han är den första som lanserar idén om att ge resenärerna en enkelbiljett.

Tanken är att fyra personer ska vara permanent bosatta på planeten 2032. Projektet lanserades redan 2011 och kallas för Mars One. 

Di Digital träffar Bas Lansdorp i Stockholm i samband med hans föreläsning under techkonferensen NextM. Att inte erbjuda de nyinflyttade någon returbiljett är nyckeln som gör planen möjlig, förklarar han.

”Enligt Nasa är det bara två decennier kvar tills vi kan bosätta oss på Mars. Det har de sagt i 50 år nu. De har forskningen och utrustningen, men de har ännu inte listat ut hur man tar sig tillbaka till jorden. Det problemet har inte vi.”

Läs mer: Elon Musks rymdbolag tar in över 4 miljarder kronor 

Kostnaden för att finansiera Mars One beräknas till drygt 50 miljarder kronor. För att kunna finansiera detta har Bas Lansdorp startat två bolag.

Det första är det icke vinstdrivande Mars One Foundation, som förlitar sig på donationer, sponsring och försäljning av merchandise. 2016 var det svenska modemärket Björn Borg en av sponsorerna, och höll en modevisning inspirerad av Mars One.

Enligt Bas Lansdorp har cirka 8,4 miljoner kronor samlats in sedan starten för sju år sedan – en mycket blygsam summa sett till den beräknade budgeten.

Den huvudsakliga byggstenen är dock mediebolaget Mars One Ventures. Här ser Lansdorp intäktsmöjligheter i form av innehåll kring Mars One så som dokumentärer, appar, spel och sändningsrättigheter. Bolaget tog in sina första investeringar 2013 och noterades på Frankfurtbörsen tre år senare i samband med en omvänd fusion med Schweizbaserade holdingbolaget Infin Innovative Finance.

Bolagets aktiva tid på börsen blev dock kort. Tre månader efter noteringen stängdes handeln ned, till följd av att nytt kapital med samma identitetskod som de befintliga aktierna tillförts. Därmed finns det ingen garanti att handeln sker med endast noterade aktier.

Ett nytt prospekt har lämnats in och granskas i nuläget av tyska myndigheter.

"Jag kan inte säga exakt när aktien går att handla igen, men vi är på rätt väg", säger Bas Lansdorp.

Läs mer: Nasa ratar Elons Musks raket 

I dag är Mars One Ventures värderat till cirka 209 miljoner kronor. Teamet bakom Mars One äger fortfarande runt 65 procent av aktierna. 

Planen för i år är att plocka in 84 miljoner kronor i nytt kapital. 50 miljoner har redan förvärvats från ett investmentbolag. År 2019 ökar målet med ytterligare 200 miljoner. 

När Bas Lansdorp berättar om projektets finansiella framtid ger han ett lugnt intryck. Självsäker, trots flertalet förseningar i projektets schema och kritik från experter. Bland annat har Michael Listner och Christopher Newman, experter på rymdlag, ifrågasatt de etiska och lagliga aspekterna. En studie från MIT har även visat att de fyra kolonisatörerna inte kommer att överleva längre än ett par månader, sett till de resurser som ingår i Mars Ones budget.

Enligt Bas Lansdorp är den enklaste lösningen på ekvationen att en streamingjätte likt Netflix, som spenderar enorma summor på rörligt innehåll, köper in sig. Det skulle då resultera i en dokumentär tv-serie.

”Men ett sådant bolag skulle genast vilja ta en stor del av våra rättigheter till varumärket Mars One. Därför är min drömpartner en biltillverkare, som kan bygga våra rymdfarkoster”, säger Bas Lansdorp. 

Ni har tidigare fört samtal med Elon Musks rymdbolag SpaceX, men fått nej till ett samarbete. Är du fortfarande intresserad av det?

"De är ivriga att visa upp raketer och vi vill köpa dem. Där finns en grund till en välfungerande relation. Vi behöver dem inte nu, eftersom vår design inte är färdig än", säger han och tillägger:

"Men SpaceX har fortfarande inte landat på Mars. Många tenderar att glömma det. Först måste de bevisa att de är kapabla att skicka dit en raket."

Läs mer: Lyckad uppskjutning för Elon Musks jätteraket

Mars One har i stället börjat snegla mot Jeff Bezos rymdskeppstillverkare Blue Origin.

"De är extremt intressanta. De är motsatsen till SpaceX i att de inte kommunicerar förrän något faktiskt har blivit gjort."

Bas Lansdorp lägger samtidigt in en brasklapp och säger att de självklart fortsätter att hålla ögonen på SpaceX, och att det är viktigt med goda relationer med alla inom rymdbranschen. 

Tror du att Mars One någonsin kommer att samarbeta med Nasa?

"Vi har haft givande diskussioner med dem, bland annat om satelliter. De vill dock att vi tar fler steg i utvecklingen först. Men att få deras tekniska hjälp skulle vara fantastiskt."

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera