Hoppa till innehållet

Så ska Malmöbolagets teknik stänga ute nättroll

En ny debattplattform ska stänga ute nättroll och oseriösa debattörer från kommentarsfälten. Bland Ifrågasätts grundare finns Phoneras tidigare vd Henric Wiklund.

Gustav Hjärn är en av fyra grundare till debattplattformen Ifrågasätt.
Gustav Hjärn är en av fyra grundare till debattplattformen Ifrågasätt.Foto: Fredrik Norrlid

Gustav Hjärn tröttnade på nyhetssajternas stängda kommentarsfält och att det försämrade debattklimatet gjorde att han inte kunde diskutera de nyheter och ämnen som intresserade honom.

”En artikel som det kan föras en seriös debatt kring får ett mycket större värde, både för läsarna och för mediehusen. I dag tappar tidningarna ägandet över debatten när den förs på sociala medier istället för på nyhetssajterna”, säger han.

Malmöbolaget Ifrågasätt grundades förra sommaren av fyra före detta Phonera-anställda, bland dem Gustav Hjärn, med den tidigare vd:n Henric Wiklund i spetsen. Den ursprungliga idén var att bygga en variant av Newsmill, en seriös debattsida där användarna skulle kunna kommentera och debattera nyheter.

”Vi ville hitta en lösning för att komma till rätta med problematiken kring nättrollen”, säger Gustav Hjärn.

Läs även: Internetjättarnas löfte: Så ska vi bekämpa näthatet

Bolagets tjänst består av två delar – ett system som hanterar kommentarer och en debattplattform där debattören inte kan gömma sig bakom anonyma konton.

”När vi hade lagt grunden för debattplattformen så kände vi att den var för bra för att inte sälja till mediehusen och då lade vi ner tanken på att driva en egen debattsida. Om vi ska ha en seriös relation med våra kunder så kan vi inte själva driva en konkurrerande verksamhet.”

Idén bygger på en så hög transparens som möjligt

Enligt Gustav Hjärn kan Ifrågasätts teknik dels hantera modereringen av kommentarer och dels hantera problematiken med nättroll genom att knyta debattören närmare personens riktiga identitet.

”Idén bygger på en så hög transparens som möjligt. Exakt hur tekniken ser ut vill vi vänta med att berätta tills vi närmar oss lansering”, säger han.

Gustav Hjärn räknar med att bolagets tjänst kan lanseras i början av nästa år och han säger att man för diskussioner med ett av de stora mediehusen i Sverige.

Hittills har de fyra grundarna Gustav Hjärn, Henric Wiklund, Mattias Tönnheim och Mats Nilsson finansierat utvecklingen själva, men har nu öppnat en första extern finansieringsrunda.

”Vi hoppas på att få in våra första externa investerare inom kort”, säger Gustav Hjärn.

Läs även: Hur Aftonbladet Chat ledde Sverige ut på nätet

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera