Hoppa till innehållet

Så ska Mapillary träna upp självkörande bilar

Malmös Mapillary, med Niklas Zennströms Atomico i ägarkretsen, uppvaktar bilindustrin. Snillebolagets bildbank ska träna upp AI-systemen som styr framtidens självkörande bilar. 

Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.
Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary.

Kart- och bildbolaget Mapillary, ett av Malmös mest omhuldade startupbolag, uppvaktar världens biltillverkare med ett öppet datasett bestående av 25 000 ”annoterade gatubilder” från hela världen.

Paketet släpps under onsdagen och förhoppningen är att forskare och fordonsföretag ska använda det för att utveckla olika kart- och GPS-system, samt för att lära upp självkörande bilar. Kommersiella användare måste med tiden köpa en licens.

”Vi delar med oss av ett dataset med 25 000 utvalda, högupplösta bilder, med 100 klasser av annoterade objekt som cyklar, fotgängare, skyltar och vägmarkeringar. Bilderna matas in i neurala nät och kan sedan användas som träningsdata för de AI-system som används i självkörande bilar”, säger Jan Erik Solem, vd och grundare på Mapillary (NTL).

Fram till nyligen var det bara kartbolag som köpte vår data.

Mapillary beskrivs ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Genom att samla in bilder från allmänheten och kunder i fordonssektorn vill bolaget bygga en öppen och alternativ karttjänst på webben.

Bolaget har vuxit rejält sedan starten och i databasen finns nu över 130 miljoner bilder från 190 länder och totalt 2,5 miljoner kilometer kartlagd mark. Tjänsten har över 37 000 registrerade användare.

Riskkapitalbolagen har inte varit sena med att inse värdet med Mapillary. Bolaget har hittills lockat 84 miljoner kronor (9,5 miljoner dollar) från bland andra Niklas Zennströms Atomico (NTL) och Sequoia Capital, en av Silicon Valleys kändaste investerare.

En fotgängare i Sverige på vintern ser annorlunda ut än en fotgängare i Brasilien på sommaren.

”Fram till nyligen var det bara kartbolag som köpte vår data för att utveckla GPS-system och gatubilder i söktjänster som Eniro. Men nu märker vi att även fordonssektorn behöver köpa den här typen av data. Vi vill bli störst inom både dessa sektorer”, förklarar grundaren Jan Erik Solem.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Foto:
Exempel på två ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

Han menar att det tidigare inte funnits ett dataset bra nog för att förbereda självkörande fordon för olika typer av stadsmiljöer.

”De dataset som finns är mindre och insamlade i begränsade geografiska områden som Bayern eller Michigan. De kan inte användas för att träna AI-system. Det är viktigt med variation. En fotgängare i Sverige på vintern ser annorlunda ut och rör sig annorlunda än en fotgängare i Brasilien på sommaren, till exempel”, förklarar Jan Erik Solem.

Läs mer: Mapillary får Eniro som kund

För att uppmuntra användandet av denna databas utlyser Mapillary en tävling för att se vem som bäst använder bilddatan.

”Forskare och företag får testa sina algoritmer. Sedan rankas de för att se vem som är bäst. I juli presenteras en vinnare. Jag tror inte det blir bilföretag, det blir nog ett team från Google, Facebook eller någon startup”, säger han.

Vi vill vara den största globala spelaren inom bild- och kartdata.

Mapillary har cirka 30 medarbetare och har hittills dragit in cirka 2 miljoner i intäkter i år. Enligt Jan Erik Solem räcker pengarna i minst ett år till.

Läs mer: Mapillary kniper plats på prestigelista

”I början av nästa år tar vi ställning till om vi ska ta in mer kapital i en b-runda, eller om vi kan klara finanserna på annat sätt”, säger han.

Vad är ert mål?

”Vi vill vara den största globala spelaren som tillhandahåller bild- och kartdata om platser. Vår data är publik, tas fram kollaborativt och analyseras automatiskt.”

Jan Erik Solem drev tidigare bolaget Polar Rose, som tagit fram en mjukvara för ansiktsigenkänning. År 2010 såldes Polar Rose till Apple för en okänd summa och Jan Erik Solem flyttade under en tid över till Apples huvudkontor i USA.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen databas med investerarna och bolagen inom den nordiska techsektorn.

Foto:


Mer om Mapillarys flört med bilindustrin i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesborshicka-sjalvkorandemapillaryochkollektivhusitechvarlden

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera