Hoppa till innehållet

Så ska svenska ”in i kylen”-leveranser bli heta i London

Den svenska lås- och leveransutmanaren Glue ska expandera. Dels på hemmamarknaden i Sverige, men framför allt i England. ”Vi har tagit in pengar just för en internationalisering”, säger grundaren Carl Johan Grandinson.

Carl Johan Grandinson är grundare av Glue.
Carl Johan Grandinson är grundare av Glue.

Glue slog igenom 2016 på den stora techmässan CES i Las Vegas med sitt uppkopplade lås. Då som en häftig pryl för en törstande sektor av uppkopplade hemprylar. 

Men grundarna flaggade tidigt för att hårdvaran bara var nödvändig på grund av visionen om en plattform för hemleveranser.

”2019 var året då vi professionaliserade Glue och byggde den här plattformen”, säger Carl Johan Grandinson.

Plattformen bygger på att leveransbolag – i dagsläget bland annat Mathem, Bring och Best – ges tillgång till kundens lås under ett visst tidsfönster så att leveranser kan ske innanför dörren. Eller i Mathems fall, in i kylskåpet. Förra året gjordes över 10 000 sådana leveranser, enligt bolaget.

Nu när tekniken är mogen är bolaget redo för nästa steg.

Läs mer: Ikea och Amazon i samarbete: Så blev tech lika viktigt som kök och sovrum

”Vi ska växa. Dels numerärt, med fler kunder. Men också utanför Sverige. Vi har redan ett team på 35 personer i London och ett pilotprojekt igång där. Vi ska lansera där ordentlig nu under våren”, säger Grandinson.

Glue backas bland annat av Per Brilioth genom Back in black och Alfvén och Didrikson. Totalt har bolaget tagit in 140 miljoner i riskkapital de senaste åren.

Carl Johan Grandinson förklarar att våren kommer innebära en mer aggressiv marknadsföring från bolaget för att fler ska upptäcka deras lås, men han har även målet inställt på konkurrenternas hårdvara.

”Vi för samtal med andra låstillverkare som också ska kunna erbjuda 'in home'-tjänster genom vår plattform. Det adderar ett värde för deras kunder också. Det kan handla om larmbolag också”, säger han.

Vi tror att det kommer utkristalliseras några aktörer inom vårt område, därför vi vill vara tidiga att ta en position

Utmaningen de senaste åren har varit att skapa något som känns säkert nog. En användare ska känna sig trygg i att släppa in ett bud i sitt hem för att lämna av varorna.

”För några år sedan tyckte folk att det var en helt galen idé. Men nu kör Amazon redan ’Amazon key’ med ’in home’-leveranser. Det är som allt annat; I början av 2000-talet vågade folk inte lagra sina betalkort hos e-handlare, men eftersom vi nu vet att det är tryggt, och om något händer finns försäkringar, så har det skiftat.”

Han säger att Glue aldrig kommer att bli ett budbolag, men att det finns flera olika sätt för dem att nå kunderna. Antingen genom e-handlarna som vill kunna erbjuda leveranser in i hemmet, eller via partnerskap med just budbolagen.

”Det är kul att vi börjar komma ikapp i Sverige. Det var länge jag undrade varför vi var så långt efter på sista milen-leveranser, jämfört med England och USA. Det var mer bekvämt att gå förbi den fysiska butiken och köpa kläder än att fundera på vilken ’service point’ sakerna skulle hamna när du e-handlade”, säger han.

Läs mer: Smarta låsbolaget tar in 50 miljoner – Karl-Johan Persson med på tåget

I det nya ekosystemet, bland budbolag och e-handlare som tävlar i bekvämlighet för sina kunder, hoppas han snart kunna ta ett större marknadsutrymme.

”Det är kanske inget jättestort problem i dag att hålla sig hemma och vänta på paket, när vi får snitt ett per hushåll i månaden. Men om två år räknar vi med att det är dubbelt så mycket. Ju längre det här går, desto viktigare kommer bekvämlighet att bli. Och vi tror att det kommer utkristallisera sig några aktörer inom vårt område, därför vi vill vara tidiga att ta en position”, säger Carl Johan Grandinson.

Vad är utmaningarna i Storbritannien jämfört med Sverige?

”Leveransproblemen ser likadana ut i hela världen, med några små avvikelser. Vi har fått jobba lite med vår hårdvara för att det ska vara kompatibelt med lås och dörrar i England som ser lite annorlunda ut, men det har vi löst inför lanseringen.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera