Hoppa till innehållet

Så ska techbolagen pressa priserna i byggsektorn

 

Kostnaderna för bostadsbyggandet ökar i rask takt. Nu knyts förhoppningarna till en ny generation startupbolag, it-konsulter och robottillverkare som lovar att pressa priserna med hjälp av ny teknik.  

Byggarbetare får allt oftare hjälp av tech-boloag som Fieldly (överst till höger) och Bimobject (bilden underst till höger). Foto: Gorm Kallestad, TT, Fredrik Norrlid, pressbild.
Byggarbetare får allt oftare hjälp av tech-boloag som Fieldly (överst till höger) och Bimobject (bilden underst till höger). Foto: Gorm Kallestad, TT, Fredrik Norrlid, pressbild.Foto: Gorm Kallestad, TT, Fredrik Norrlid, pressbild.

Den svenska byggbranschen har svårt att öka sin produktivitet. Som Dagens Industri rapporterade i början av oktober har byggprisindex stigit med 73 procent de senaste 20 åren. Detta medan den allmänna prisnivån bara gått upp med 26 procent. Byggkostnaderna i Sverige är högst i EU och ligger hela 66 procent över genomsnittet.

Läs mer: Viktor Munkhammar: Usel byggsektor tynger Sverige

Fredrik Isaksson, chefekonom på Sveriges Byggindustrier, menar att de skenande kostnaderna delvis beror på krångliga regelverk som skiljer sig åt mellan kommuner. De försvårar i sin tur en ökad industrialisering av byggprocessen och gör det svårare för små bolag och utländska aktörer att konkurrera.

”En ökad industrialisering, med möjlighet till stordriftsfördelar, skulle leda till lägre produktionskostnader. Men då är det ju viktigt med lika regler i hela landet”, säger han.

Han anser att regeringen kan göra mycket för att förenkla reglerna – bland annat genom att införa ett nationellt typgodkännande av hus. 

”Allt som gör att man slipper projektera varje byggnad för sig gör det ju billigare att bygga. Sabos upphandling av kombohus pressar exempelvis priserna. Lindbäcks Bygg i Piteå är ett annat exempel på ett företag som bygger bostäder i en fabrik och sedan fraktar dem i delar runt om i landet”, säger han.

Digitaliseringen är ett led i denna industrialiseringsprocess. Ett tydligt exempel är att tillverkare av bygg- och installationsmaterial i växande utsträckning presenterar sina produkter i form av digitala objekt – antingen som CAD-modeller eller BIM-modeller (som är den senaste standarden).

”Med hjälp av BIM kan man bygga en objektbaserad, virtuell digital modell av en byggnad. Man kan på så vis visualisera hela projektet, men även optimera sånt som energiförbrukning, hållfasthet och produktionskostnad redan på projekteringsstadiet. Allt sker i ett obrutet informationsflöde där parterna utgår ifrån samma information”, förklarar Olle Samuelson, vd för intresseorganisationen Bim Alliance.

Läs mer: Här är techbolagen som vill rädda byggsektorn 

Två svenska it-konsulter som riktat in sig på just BIM-utveckling är Plan B och Zynkabim. Vidare har det svenska börsbolaget Bimobject gett sig på uppgiften att skapa en marknadsplats där olika byggleverantörer kan presentera sina produkter i BIM-format.

Ett storbolag som använder tekniken för att beskriva sina produkter är börsjätten Assa Abloy.

”Vi levererar våra dörrar i enighet med planlösningen. De levereras i tid, i en egen container och är effektiva att installera”, säger Johan Molin, koncernchef för Assa Abloy.

I startupvärlden jobbar dussintals svenska bolag med att effektivisera byggbranschen.

Ett exempel är Helsingborgsbolaget Fieldly med 16 medarbetare. Bolaget har utvecklat ett digitalt verktyg för projektledning via surfplatta eller mobiltelefon som redan lockat 14 000 användare. Fungerar mjukvaran som det är tänkt ökar effektiviteten samtidigt som risken för dyra juridiska tvister i efterhand minskar.

"Vår fördel är att vi samlar in all data som används för lön- och fakturaunderlag direkt från fältet. Vi hjälper arbetsledare att följa projektets utveckling i realtid och agera proaktivt när man ser att något börjar avvika från budget eller tidsplan”, förklarar Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle, vd, och Sven Paulin, marknadschef.
Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle, vd, och Sven Paulin, marknadschef.

Startupbolaget Buildsafe jobbar på ett liknande sätt, men har sitt fokus på säkerhet på byggarbetsplatser.

”Med vår app kan alla på bygget påverka sin arbetsmiljö genom att skicka bilder, text och geotaggar med mobilen och få återkoppling från rätt person. Det minskar pappersarbetet och kortar ledtider för de risker som kan leda till olyckor eller produktionshinder”, säger Leo Sydow, marknadschef på Buildsafe med 20 medarbetare i Stockholm.

Ett annat sätt att dra ner på den mänskliga faktorn är givetvis att ersätta byggarbetare med robotar. Bolaget Cbot från Linköping har exempelvis fått stor uppmärksamhet för sin golvläggarrobot, Tilebot 300, som kan lägga tio kvadratmeter golvplattor per timme. 

”Vi lanserade just nu vår första färdiga version av Tilebot 300. Till en början hyrs den ut för golvläggning i stora kommersiella lokaler som butiker och köpcentrum. Men de kommande åren tittar vi även på att utveckla den, och andra robotar, för att lösa olika arbetsmoment i byggsektorn, både inom bostadsbyggande och kommersiella lokaler”, säger Robert Söderberg, grundare och tillförordnad vd på Cbot.

Cbots Tilebot 300 kan lägga tio kvadratmeter golvplattor per timme.
Cbots Tilebot 300 kan lägga tio kvadratmeter golvplattor per timme.

Han uppger att minst ett halvt dussin bolag i världen just nu utvecklar robotar för byggsektorn.

"Det måste bli billigare att bygga. Byggsektorn är nästa bransch som måste effektiviseras genom digitalisering och automatisering. Det finns stora möjligheter att få in robotik i repetitiva moment som plattläggning, murning, målning och montering”, slår Robert Söderberg fast.

Läs mer om techbolagen som vill rädda byggsektorn här:

Medsols från vänster: Gänget på Buildsafe, VR-lösningar från Örebros Wec360, Fieldlys marknadschef Sven Paulin visar upp appen, Tessins vd Jonas Björkman, Loop Rocks lastbil och chauffören Ulrika Sjöström, och Cbots golvläggarrobot Tilebot 300.
Medsols från vänster: Gänget på Buildsafe, VR-lösningar från Örebros Wec360, Fieldlys marknadschef Sven Paulin visar upp appen, Tessins vd Jonas Björkman, Loop Rocks lastbil och chauffören Ulrika Sjöström, och Cbots golvläggarrobot Tilebot 300.

Fakta om CAD och BIM:

CAD
Står för Computer-aided design och tog fart på 80-talet. 3D-visualiseringar av objekt för industriell produktion.

BIM
BIM är en förkortning av Building Information Modeling. I grunden innebär det att olika objekt, allt från dörrar till takpannor, beskrivs i form av virtuella 3D-objekt. Likt CAD-modeller innehåller de information om objektets utseende och dimensioner. Men BIM-modeller beskriver även objektens egenskaper, livscykel och förmåga att integreras med andra objekt.
Resultatet är att BIM-objekten, likt legobitar, kan användas för att bygga modeller i datorn där hela byggnader kan visualiseras, granskas och testas på olika sätt. Detta sparar tid, pengar och material.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera