Svenskgrundade Na-kd, som säljer kläder på nätet, växer som få andra bolag. Under första halvåret 2019 pekade tillväxten uppåt med över 90 procent, och enligt egen utsago sätter de nya försäljningsrekord varje månad.
I dagsläget skickar e-handlaren sina klädpaket till kunder i över 80 länder.
För att sona sina utsläpp väljer Na-kd nu att klimatkompensera all frakt, inklusive returer av varor. Initiativet drar igång i november och är tänkt att rulla på tillsvidare.
”Så länge det är lag på att ha kläder på sig när man går på gatan kommer klädindustrin att finnas”, säger vd:n Jarno Vanhatapio på skämt.
”Det finns mer eller mindre bättre alternativ i dag. Vi vill vara ett av de bästa bolagen, och ger redan mycket nu i förhållande till vår storlek.”
Sedan starten 2015 har Nakd gjort en rad åtgärder för att dra ner klimatavtrycket. Bland annat har man flyttat en del av produktionen från Kina närmare Sverige, och i dagsläget har de över 70 procent av den egna klädproduktionen i Europa. I somras annonserade man en helt ny affärsgren, som ska bygga på cirkulär ekonomi.
”2025 vill vi vara klimatneutrala. Det innebär att vi måste gå igenom alla delar av bolaget.”
Är det möjligt att bli klimatneutral om ens verksamhet bygger på fast fashion?
”Det finns många fördomar kring klädbranschen. Att till exempel ta bilen till en handelsplats och shoppa där kan ge större klimatavtryck än att e-handla. Med den utvecklingen som sker idag tror vi att det kommer gå att bli helt klimatneutrala snart. Bara med det steg vi tar nu har vi neutraliserat en stor del av vårt avtryck.”
En vanlig kritik mot bolag som klimatkompenserar är att det enbart sker på grund av så kallad greenwashing. Vad tänker du om det?
”Vi kan inte sitta här och göra ingenting bara för att någon anklagar oss för greenwashing. Alla får se efter vad de själva kan göra för miljön. Jag välkomnar vilken debatt som helst, men då får de komma med riktig fakta om miljöpåverkan.”
Eftersom det är framtida köp som ska klimatkompenseras vill Jarno Vanhatapio inte ge någon specifik siffra på hur mycket initiativet kommer att kosta Na-kd.
Däremot berättar han att de räknar med flera miljoner beställningar det närmsta året, och att kostnaderna lär hamna på flera miljoner konor.
Denna kostnad är redan budgeterad.
Na-kd säljer i dagsläget kläder för mellan 1,2 till 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Jarno Vanhatapio. I fjol omsatte bolaget 816 miljoner kronor.
Läs mer: Modebolaget dubblar intäkterna: ”Våra ambitioner mäts i miljarder euro”
Men än är Na-kd inte lönsamt, e-handeln är generellt en bransch med låga marginaler. Under 2018 blev rörelseförlusten 122 miljoner kronor. Att klimatkompenseringen blir en extra avgift på den redan olönsamma verksamheten oroar dock inte Jarno Vanhatapio.
”Vi ser det här som vilken investering som helst. Och kostnaderna finns redan inom ramen av det vi öronmärkt för vårt hållbarhetsarbete.”
Så ni kommer inte höja priserna på era kläder, eller börja ta betalt för frakten?
”Nej. Vi är nära lönsamhet nu och denna kostnad är redan budgeterad.”
Klimatkompenseringen görs via bolaget Tricorona Climate Partner, som bland annat har Postnord och Axfood som kunder. De investerar i sin tur pengarna i olika projekt som minskar koldioxiden i atmosfären, som till exempel planteringen av skog.
”Att göra det här själva hade varit svårt, men nu har det kommit tillräckligt bra bolag på marknaden som vi kan alliera oss med.”