Hoppa till innehållet

Säljer fast fashion för miljardbelopp – börjar klimatkompensera: ”Finns många fördomar”

Modebolaget Na-kd omsätter mer än en miljard kronor på sin näthandel. Nu ska de börja klimatkompensera varje paket som skickas. ”2025 vill vi vara klimatneutrala”, säger vd:n Jarno Vanhatapio.

Na-kd:s vd Jarno Vanhatapio och bolagets kläder.
Na-kd:s vd Jarno Vanhatapio och bolagets kläder.Foto: Press.

Svenskgrundade Na-kd, som säljer kläder på nätet, växer som få andra bolag. Under första halvåret 2019 pekade tillväxten uppåt med över 90 procent, och enligt egen utsago sätter de nya försäljningsrekord varje månad. 

I dagsläget skickar e-handlaren sina klädpaket till kunder i över 80 länder. 

För att sona sina utsläpp väljer Na-kd nu att klimatkompensera all frakt, inklusive returer av varor. Initiativet drar igång i november och är tänkt att rulla på tillsvidare. 

”Så länge det är lag på att ha kläder på sig när man går på gatan kommer klädindustrin att finnas”, säger vd:n Jarno Vanhatapio på skämt.  

”Det finns mer eller mindre bättre alternativ i dag. Vi vill vara ett av de bästa bolagen, och ger redan mycket nu i förhållande till vår storlek.”

Sedan starten 2015 har Nakd gjort en rad åtgärder för att dra ner klimatavtrycket. Bland annat har man flyttat en del av produktionen från Kina närmare Sverige, och i dagsläget har de över 70 procent av den egna klädproduktionen i Europa. I somras annonserade man en helt ny affärsgren, som ska bygga på cirkulär ekonomi. 

”2025 vill vi vara klimatneutrala. Det innebär att vi måste gå igenom alla delar av bolaget.”

Är det möjligt att bli klimatneutral om ens verksamhet bygger på fast fashion? 

”Det finns många fördomar kring klädbranschen. Att till exempel ta bilen till en handelsplats och shoppa där kan ge större klimatavtryck än att e-handla. Med den utvecklingen som sker idag tror vi att det kommer gå att bli helt klimatneutrala snart. Bara med det steg vi tar nu har vi neutraliserat en stor del av vårt avtryck.”

En vanlig kritik mot bolag som klimatkompenserar är att det enbart sker på grund av så kallad greenwashing. Vad tänker du om det?  

”Vi kan inte sitta här och göra ingenting bara för att någon anklagar oss för greenwashing. Alla får se efter vad de själva kan göra för miljön. Jag välkomnar vilken debatt som helst, men då får de komma med riktig fakta om miljöpåverkan.”

Eftersom det är framtida köp som ska klimatkompenseras vill Jarno Vanhatapio inte ge någon specifik siffra på hur mycket initiativet kommer att kosta Na-kd.

Däremot berättar han att de räknar med flera miljoner beställningar det närmsta året, och att kostnaderna lär hamna på flera miljoner konor. 

Denna kostnad är redan budgeterad.

Na-kd säljer i dagsläget kläder för mellan 1,2 till 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Jarno Vanhatapio. I fjol omsatte bolaget 816 miljoner kronor. 

Läs mer: Modebolaget dubblar intäkterna: ”Våra ambitioner mäts i miljarder euro”

Men än är Na-kd inte lönsamt, e-handeln är generellt en bransch med låga marginaler. Under 2018 blev rörelseförlusten 122 miljoner kronor. Att klimatkompenseringen blir en extra avgift på den redan olönsamma verksamheten oroar dock inte Jarno Vanhatapio. 

”Vi ser det här som vilken investering som helst. Och kostnaderna finns redan inom ramen av det vi öronmärkt för vårt hållbarhetsarbete.”

Så ni kommer inte höja priserna på era kläder, eller börja ta betalt för frakten?

”Nej. Vi är nära lönsamhet nu och denna kostnad är redan budgeterad.”

Klimatkompenseringen görs via bolaget Tricorona Climate Partner, som bland annat har Postnord och Axfood som kunder. De investerar i sin tur pengarna i olika projekt som minskar koldioxiden i atmosfären, som till exempel planteringen av skog. 

”Att göra det här själva hade varit svårt, men nu har det kommit tillräckligt bra bolag på marknaden som vi kan alliera oss med.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera