Konsumentnära bolag som Spotify (NTL) och Trustly (NTL), företagstjänster som Sountrack Your Brand (NTL) och tekniktunga lösningar som Neo Technology (NTL).
Vågen av svenska techbolag till trots tror investeraren Sara Wimmercranz att fler framgångsrika affärsidéer väntar runt hörnet.
”Så länge det finns missnöjda kunder finns det fler techbolag att bygga. Det tror jag”, säger Sara Wimmercranz, som tillsammans med Susanne Najafi har grundat riskkapitalbolaget Backing Minds.
Fonden förvaltar omkring 200 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.
Pengarna kommer bland annat från H&M:s vd Karl-Johan Persson, Kinneviks storägare Cristina Stenbeck, Lundberg-sfärens Katarina Martinson och King-grundaren Tomas Hartwig.
I de riktigt obekväma branscherna har vi bara sett början
Hittills har Backing Minds investerat i tre bolag. Det rör sig om e-handlaren Horse Me Up, pengaröverföringsbolaget Transfer Galaxy och Linköpingsbolaget Dynamic Code, som utvecklar och säljer hemtester för sjukdomar baserat på DNA-teknik.
Vårdsektorn har rätt förutsättningar för unga, digitalt drivna bolag, säger Sara Wimmercranz.
Läs mer: Nya tungviktare in i Backing Minds
”Vi tittar väldigt mycket på segment där det finns en kraftigt missnöjd eller förbisedd kund. Ofta kan det bero på att segmentet är odigitaliserat. Om man exempelvis tittar på vården så pratar vi total överbelastning, långa köer och patienter som inte får den hjälp de behöver. Samtidigt söker man som konsument efter mer information och kontroll över den egna hälsan”, säger Sara Wimmercranz.
Hon har själv en bakgrund som en av fyra grundare av e-handelsbolaget Footway, som i fjol omsatte drygt 340 miljoner kronor med knapp lönsamhet.
Sedan Footway grundades 2010 har en ny våg av svenska e-handelsbolag vuxit i kläderna. Linas matkasse, Babyshop, Mathem och Apotea värderas alla till 1 miljard kronor eller mer, enligt Di Digitals sammanställning.
Hela listan: Sveriges 14 miljardbolag inom techsektorn
Det finns fortfarande utrymme på e-handelsmarknaden, säger Sara Wimmercranz. Framförallt för mer nischade aktörer.
”Man måste redan från början vara beredd på global konkurrens och väldigt få kommer att kunna göra resan utan kapital. Vi har dock bara sett början för e-handeln i de branscher kunderna upplever som obekväma. Vi pratar om lösplock av mat, byggbranschen och så vidare. Varför ska man lämna hemmet för att köpa sådana varor?”