Hoppa till innehållet

Schibsted går in i kändistäta terapitjänsten Ahum

Schibsted investerar i Ahum, en tjänst för mental hälsa. Tv-profilen Peter Settman och entreprenören Hidayet Tercan är också delägare.

Entreprenören Hidayet Tercan och programledaren Peter Settman är båda delägare i Ahum.
Entreprenören Hidayet Tercan och programledaren Peter Settman är båda delägare i Ahum.Foto: Jack Mikrut/Jesper Frisk

De senaste åren har det dykt upp en rad digitala tjänster som rör mental hälsa.

Appar som Shim (NTL) och Remente (NTL) har båda lockat finansiering. Det har även Competencer (NTL), som baserat på användarens preferenser matchar denna med en psykolog eller psykoterapeut.

Stockholmsbaserade Ahum har utvecklat en tjänst som matchar kundernas terapibehov med psykologer eller psykoterapeuter

Det två år gamla bolaget har under 2017 lanserat sin tjänst i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har Ahum tagit in namnkunnigt kapital.

Läs mer: Klarna-grundare investerar i terapi-sajt

Nyligen registrerade Ahum en nyemission om 6,8 miljoner kronor hos Bolagsverket.

Schibsted Growth, mediekoncernens riskkapitalgren, står för merparten av det beloppet. Dessutom investerar statliga Almi Invest och Rapunzels ordförande Arthur Engel.

Sedan tidigare är programledaren Peter Settman, King-veteranen Martin Bunge-Meyer och entreprenören Hidayet Tercan delägare i tjänsten.

Hittills har Ahum tagit in drygt 10 Mkr i kapital, enligt Bolagsverket.

Di Digital har sökt Ahums vd Fredrik Sandin.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera