Hoppa till innehållet

Schibsteds loppisapp fortsätter att växa

Schibsteds streetloppisapp Shpock har laddats ner 35 miljoner gånger och finns bland de mest nedladdade shoppingapparna i Tyskland och Storbritannien. Det skriver bolaget i sin kvartalsrapport.

Schibsteds streetloppisapp Shpock har laddats ner 35 miljoner gånger. Foto: Schibsted
Schibsteds streetloppisapp Shpock har laddats ner 35 miljoner gånger. Foto: SchibstedBild: Schibsted

Det norska mediehuset Schibsteds loppisapp Shpock (NTL) har laddats ned 35 miljoner gånger, enligt bolagets rapport för det fjärde kvartalet 2016. Efter det tredje kvartalet 2016 var antalet nedladdningar cirka 30 miljoner.

"Den är bland de mest nedladdade apparna inom shoppingkategorin på stora marknader som Tyskland och Storbritannien och växer exponentiellt i annonslistningar på de här marknaderna", skriver bolaget.

Enligt rapporten planerar bolaget fortsatta investeringar i Shpock under 2017.

Läs mer: Schibsteds Blocket-utmanare Shpock lockar en halv miljon svenskar

Appen ägs sedan 2015 av Schibsted, som också är huvudägare till Blocket. Det är gratis att både köpa och sälja saker på Shpock, men användaren betala extra för bättre exponering för sina annonser.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera