Hoppa till innehållet

Scooteravgift stöttas av bolag: ”Bör vara på nivån att det gör lite halvont”

Elsparkcykelbolagen Voi och Tier rasar mot Stockholm Stads planer på att införa en avgift på 1.400 kronor per scooter och år. Men konkurrenten Bolt hoppas att den får en avkylande effekt på marknaden. ”Det funkar inte att vi kortsiktigt vräker ut scootrar på gatorna”, säger Bolts public policy-chef David Mothander. 

Bolts nordiska public policy-chef David Mothander anser att det är rimligt att el-scooter-bolagen betalar en avgift för att bedriva kommersiell verksamhet på Stockholms gator.
Bolts nordiska public policy-chef David Mothander anser att det är rimligt att el-scooter-bolagen betalar en avgift för att bedriva kommersiell verksamhet på Stockholms gator.Foto: Bolt

Felparkerade elsparkcyklar har retat upp många stockholmare under åren. För att få bukt med problemet beslutade Stockholms stad i februari att felparkerade elsparkcyklar ska få en bot på 250 kronor, där notan hamnar på operatören. I förra veckan gick staden ett steg längre och kräver en årlig avgift för bolagen som ställer ut sparkcyklarna.

Både Voi och Tier, som har de största flottorna, reagerade starkt på beskedet från trafikborgarrådet Daniel Helldén och kallade agerandet för en ”u-sväng”. Men Helldén får nu stöd från mobilitetsbolaget Bolt, som kanske är mest känt som en utmanare till traditionell taxi, men som också bedriver el-scooter-verksamhet i bland annat Stockholm.

”I grund och botten så nyttjar vi stadens gemensamma utrymmen för att bedriva kommersiell verksamhet och då är det också rimligt att vi ska betala för det”, säger David Mothander.

Han ser att parkeringsproblematiken bottnar i att det finns för många  el-scootrar på gatorna, och att antalet kommer att öka ytterligare när värmen kommer de närmsta veckorna. Han ser en avgift som ett bra sätt att få ner antalet.

”Kan avgifterna få operatörer att tänka till ett varv innan man vräker ut scootrar på gatorna då bör de vara på en sån nivå att de gör lite halvont. Jag är väldigt nyfiken på vilken effekt det här får. Jag tror också att det är viktigt att vi som ny bransch tassar fram lite försiktigt här så vi inte väcker en alltför stor opinion mot elscootrar”, säger han.

Beslut om avgiften skulle ha tagits i Stockholms trafiknämnd 22 april, men har bordlagts för vidare diskussioner kring en tillfällig sänkning av den planerade avgiften under pandemin. Nytt datum för beslut är satt till 6 maj.

DEBATT-INLÄGG Voi-chefen: Helldéns höga avgifter löser inte utmaningen

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera