Hoppa till innehållet

Elsparkcykelbolagen rasar mot Helldéns årsavgift på 20 miljoner

Stockholms stad tar nu kraftigare tag för att stävja problemet med felparkerade elsparkcyklar och inför en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon. Beslutet kritiseras av elsparkcykelbolagen Voi och Tier, som menar att avgiften är för hög och att det är oklart om avgifterna ens är lagliga. ”Det är en u-sväng med den här trubbiga avgiften som vi inte tror löser problemen”, säger Eric André, Sverigechef på Voi.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (till vänster) och Eric André, Sverigechef på Voi (till höger).Foto: Joey Abrait/TT/Elliot Nyhlin

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska. I februari beslutade Stockholms stads politiska ledning att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren. 

Nu går staden ett steg längre och vill kräva polistillstånd med en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon för bolagen som ställer ut sparkcyklarna. I Stockholm finns över 14.000 elsparkcyklar vilket innebär en kostnad på nästan 20 miljoner kronor för bolagen varje år. 

”Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd för Stockholms stad i ett uttalande.

Vois Eric André säger att bolaget varit i dialog med Daniel Helldén och staden, och beskriver de nya reglerna som en ”u-sväng” och ”helomvändning”. Han säger att Voi i diskussionerna bland annat lagt fram förslag om ”generösa investeringar” i infrastruktur, parkeringsställ och tekniska lösningar. De har också föreslagit en ”parkeringspatrull”, med anställda som parkerar om elsparkcyklar som står på förbjudna platser. 

”Att avvisa förslaget och i stället bara införa en ren avgift, där pengarna går in i statskassan, ser vi väldigt mycket som symbolpolitik. Den här avgiften kommer inte lösa det akuta parkeringsproblemet, och det är därför vi ställer oss väldigt ifrågasättande till det”, säger han. 

Läs mer: Myndighet vill bannlysa elscootrar från trottoarer

Eric André understryker att de generellt inte är emot avgifter, men säger att det kan slå hårt mot den osubventionerade elsparkcykelbranschen om de är för dyra. 

”Vi är en samhällsaktör som tillhandahåller en service, men inte får någon hjälp eller subvention, vilket många andra transportbolag får. Att då dessutom införa en väldigt hög avgift är för oss ologiskt.”

Även Tier ställer sig kritiska till den höga avgiften, och uppger likt Voi att de inte är emot avgifterna i sig utan ”gärna bidrar till staden”, men att det är ”viktigt att avgiften är rimlig”.

”Vi bidrar trots allt med en icke-subventionerad, klimatneutral mobilitetstjänst som hjälper staden att nå sina klimatmål” säger Dan Nerén, senior public policy manager på Tier, i en kommentar till Di Digital.

Han säger att de avgifter Stockholms stad nu föreslår är nära tre gånger så höga som motsvarande avgifter i Paris, och sju gånger högre än motsvarande avgifter i Rom och Düsseldorf. 

Läs mer: Fler olyckor med elsparkcyklar 

I början av april slog advokatfirman Delphi fast att det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Advokatfirman har utrett rättsläget kring avgifterna på uppdrag av näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare, som företräder både Tier och Voi.

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (S) meddelade då att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

Eric André säger att bolaget nu i ett första skede behöver försöka förstå om Stockholms stads avgifter ”håller i en legal synpunkt”, eftersom det inte finns konsensus i frågan.

Kommer ni att bestrida det här?
”Det är för tidigt att säga, men vi vill självklart få tydlighet i om det här håller rent legalt. Om det är det som krävs så får vi utvärdera det som ett alternativ”, säger Eric André. 

Tier påtalar också den legala aspekten. 

”Det finns en legal oklarhet i dessa avgifter, det är därför viktigt med en översyn av rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster”, säger Dan Nerén.

Läs mer: Dykare i Stockholm slår larm: ”Proppat med elscootrar i vattnet”

Det grönblå styret vill också inrätta särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många, och förbjuda parkering på all övrig yta. Först ut blir populära besöksmål och knutpunkter för kollektivtrafik, vilket sedan kan komma att utökas successivt, enligt trafikborgarrådet.

”Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden”, meddelar Daniel Helldén (MP). 

Elsparkcyklar som ställs där parkeringsförbud råder kommer att kunna flyttas undan av Stockholms parkeringsvakter. 

”Vi kommer tvinga alla som vill hyra ut elsparkcyklar att programmera in stadens parkeringsförbud i sina system. För en enskild användare kommer det alltså inte att vara möjligt att avsluta sin resa på en otillåten plats”, meddelar Daniel Helldén (MP).

De nya reglerna för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd den 22 april och förväntas träda i kraft den 1 juli 2021.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera