Annons

Sent omsider – nu letar Spotify ljudbokschef

Daniel Ek verkar tycka att tiden för att satsa på ljudböcker är kommen.
Daniel Ek verkar tycka att tiden för att satsa på ljudböcker är kommen. Foto: Henrik Montgomery/TT
Musik, poddar och till och med dramatiserade serier i ljudformat – men ljudböcker har kategoriskt undvikits av Spotify. Fram till nu. I en annons skriver bolaget att de söker en chef för området med placering i New York eller Los Angeles. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tajmingen kan tyckas konstig. Ljudboksmarknaden har hunnit mogna rejält de senaste åren och jätten Amazons ”Audible” tillåtits ta ett rejält grepp på stora marknader som USA och Storbritannien. I Sverige har både Storytel och Bookbeat hunnit skaffa sig en stor publik.

Men detsamma skulle kunna sägas om poddar, vilket är Spotifys senaste storsatsning sedan bara något år. 

Där är det uttalade målet att kombinera ren distribution av etablerade poddar med att själva producera exklusivt innehåll.

Om målet är detsamma med ljudböcker återstår att se.

Läs mer: Storytel förbättrar marginalerna – men BNP-fall tvingar vd:n att ge försiktig framtidsprognos

Enligt annonsen är det nämligen personen som nu anställas som ska vara ansvarig för implementeringen av streamingjättens strategi inom ljudböcker. Personen kommer även att arbeta med att identifiera tredjepartsleverantörer.

Den nya ljudbokschefen kommer att rapportera till ”Head of New Initiatives/Partnerships” och ingå i Spotify Studios, visar en annons som nyligen lades ut hos Spotify.

(Di Digital/Finwire)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer