Hoppa till innehållet

Skidåkaren Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start

Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler är medgrundare när hyr- och säljsajten Yaytrade ser dagens ljus. Sajten lanserades under torsdagen – men vurpade redan efter en kvart.  

Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler säljer just nu sina kläder på hyr- och säljsajten Yaytrade, där de är medgrundare.
Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler säljer just nu sina kläder på hyr- och säljsajten Yaytrade, där de är medgrundare.

Under veckan kunde Di Digital rapportera att köp- och säljsajten Usedby (NTL) växlar upp med friskt riskkapital. Sajten fokuserar främst på försäljning av finare second hand-kläder, ofta med kändisar som dragplåster.

Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”

Nu står det klart att ännu en aktör hoppat på tåget. Det rör sig om sajten Yaytrade (NTL) som lanseras under fredagen. Starten gick både bättre, och sämre än väntat, enligt grundaren och vd:n David Knape. 

”Vi lanserade klockan 16:20 under torsdagen och fick tusen medlemmar redan under den första kvarten. Men sajten gick ner redan klockan 16:35! Den var nere i 10-15 minuter, men nu är den uppe igen! Det är ett roligt problem, men vi kommer behöva byta server under natten för att kunna hantera större volymer”, säger grundaren och vd:n David Knape när Di Digital når honom en timme efter lanseringen på torsdagskvällen. 

Yaytrades grundare Jon Berglund och David Knape.
Yaytrades grundare Jon Berglund och David Knape.Foto: Yaytrades

Yaytrade beskrivs som en marknadsplats som kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning. 

”Många av funktionerna på Yaytrade känns igen från Instragram, Snapchat och Pinterest, både i form av det visuella och community-känslan. I förlängningen kommer användarna ges ännu större frihet att själva forma sin personliga store”, säger Jon Berglund, bolagets andra grundare som är ansvarig för produkt och marknad på Yaytrade.

Bolaget har än så länge tagit in cirka 4 miljoner kronor i riskkapital från Oscaria Capital och privata investerare. Målsättningen är att ta in ytterligare kapital i en a-runda under första kvartalet 2018.

Van vid snabba vurpor: Skidåkaren Jon Olsson när han är som bäst.
Van vid snabba vurpor: Skidåkaren Jon Olsson när han är som bäst.Foto: Yaytrade

Medgrundare till Yaytrade är även skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler. Paret har bland annat har stora följarskaror genom sin Youtubekanal och Instagramprofil och säger sig se Yaytrade som en mötesplats där följarna kan köpa både deras stilar och prylar.

”Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil”, säger Jon Olsson.

Janni Déler ser sajten som en möjlighet till förändrad livsstil.

”Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan. I förlängningen är det här också ett sätt för oss att inspirera andra till att förverkliga sina affärsidéer, säger hon.

Läs mer: Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem”

NTL-länkarna i texten går till databasen Nordic Tech List

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera