Under veckan kunde Di Digital rapportera att köp- och säljsajten Usedby (NTL) växlar upp med friskt riskkapital. Sajten fokuserar främst på försäljning av finare second hand-kläder, ofta med kändisar som dragplåster.
Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”
Nu står det klart att ännu en aktör hoppat på tåget. Det rör sig om sajten Yaytrade (NTL) som lanseras under fredagen. Starten gick både bättre, och sämre än väntat, enligt grundaren och vd:n David Knape.
”Vi lanserade klockan 16:20 under torsdagen och fick tusen medlemmar redan under den första kvarten. Men sajten gick ner redan klockan 16:35! Den var nere i 10-15 minuter, men nu är den uppe igen! Det är ett roligt problem, men vi kommer behöva byta server under natten för att kunna hantera större volymer”, säger grundaren och vd:n David Knape när Di Digital når honom en timme efter lanseringen på torsdagskvällen.
Yaytrade beskrivs som en marknadsplats som kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning.
”Många av funktionerna på Yaytrade känns igen från Instragram, Snapchat och Pinterest, både i form av det visuella och community-känslan. I förlängningen kommer användarna ges ännu större frihet att själva forma sin personliga store”, säger Jon Berglund, bolagets andra grundare som är ansvarig för produkt och marknad på Yaytrade.
Bolaget har än så länge tagit in cirka 4 miljoner kronor i riskkapital från Oscaria Capital och privata investerare. Målsättningen är att ta in ytterligare kapital i en a-runda under första kvartalet 2018.
Medgrundare till Yaytrade är även skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler. Paret har bland annat har stora följarskaror genom sin Youtubekanal och Instagramprofil och säger sig se Yaytrade som en mötesplats där följarna kan köpa både deras stilar och prylar.
”Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil”, säger Jon Olsson.
Janni Déler ser sajten som en möjlighet till förändrad livsstil.
”Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan. I förlängningen är det här också ett sätt för oss att inspirera andra till att förverkliga sina affärsidéer, säger hon.
Läs mer: Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem”
NTL-länkarna i texten går till databasen Nordic Tech List.