Hoppa till innehållet

Skulle skydda persondata – nu går Solbergs bolag i konkurs

Techbolaget Zynapp villa skydda användarnas data och bli större än Facebook. Nu begär en av grundarna, RNB:s förre vd Mikael Solberg, bolaget i likvidation.

Zynapps styrelseledamot och grundare Mikael Solberg.
Zynapps styrelseledamot och grundare Mikael Solberg.Foto: Daniel Nilsson

Facebook, Google och många andra techjättar tjänar pengar på att sälja platsdata som samlas in från smarta telefoner.

På svenska startupbolaget Zynapp hade man en annan affärsmodell. Användarna skulle betala direkt, istället för att låta andra slå mynt av deras data. Tjänsten kallades en tid för ”My life diary”.

Bolagets app, som lanserades hösten 2018, lät användarna samla personlig information som bilder, sms och platsdata krypterat.

”Vi vill hjälpa människor att få kontroll över sin data. Alla ska kunna använda sin egen information på ett bra och smart sätt”, sa vd:n Marcus Lindstedt till Di Digital i maj i år.

Men redan fyra månader senare, i början av september, begärdes bolaget i konkurs av flera anställda som inte hade fått sina löner.

På måndagen begärde bolaget sig själva i likvidation, efter en extra bolagsstämma.

”Jag vill inte kommentera detta. Du får ta det med Mikael Solberg,” säger Marcus Lindstedt när Di Digital når honom per telefon. 

Han säger sig ha lämnat vd-posten under sommaren, bara några månader efter intervjun med Di Digital.

 

Zynapps medgrundare Jesper Fellenius (tv) och den förre vd:n Marcus Lindstedt.
Zynapps medgrundare Jesper Fellenius (tv) och den förre vd:n Marcus Lindstedt.

Den Mikael Solberg han syftar på är för många av Di:s läsare  främst känd som före detta vd för klädbolaget RNB. Mikael Solberg lämnade den posten 2010 och gick 2015 vidare till att grunda Zynapp, där han även har varit ledamot i styrelsen.

Mikael Solberg har tidigare uppgett för SVT att investerarna plöjt mer än 85 miljoner kronor i Zynapp. Men det räckte alltså inte för att få bolaget att gå med vinst.

”Vi har under en tid jobbat med en plan för en långsiktig finansiering, men vi fick inte ihop det”, säger Mikael Solberg till Värmlands Folkblad under måndagen.  

Zynapp grundades i Karlstad och fick stor uppmärksamhet i trakten när dess fastighetsbolag fick köpa Karlstads gamla Stadshus.

Affären skedde utan budgivning och till ett pris som enligt bedömare låg klart under marknadsvärdet, rapporterar SVT.

Di Digital söker Mikael Solberg.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera