Hoppa till innehållet

Flygande börsstart för Slack – nära 50 procent över referenspriset

Investerarna var inte rädda för att öppna plånboken när jobbchat-tjänsten Slack gjorde entré på New York-börsen på torsdagen. Handeln med aktien började långt över referenspriset och slutade på plus.

Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield poserar framför New York Stock Exhange inför noteringen på torsdagen. Han är en av storägarna i bolaget med 8,6 procent.
Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield poserar framför New York Stock Exhange inför noteringen på torsdagen. Han är en av storägarna i bolaget med 8,6 procent.Foto: Richard Drew

Det fanns en del osäkerhet kring Slacks börsstart på torsdagen, då man som andra techbolag någonsin valde att göra en direktnotering. 

Slack fick dock en flygande start när handeln av aktien inleddes med en kurs på drygt 48 procent över referenspriset, som hade satts till 26 dollar av New York Stock Exchange.

Introduktionspriset, som bestämdes av efterfrågan från marknaden, var rejält högre med 38,5 dollar. Det motsvarar en värdering av bolaget på drygt 23 miljarder dollar, runt 217 miljarder kronor. Över tre gånger så mycket som Slack värderades till vid den senaste kapitalrundan i augusti i fjol.

Aktiekursen var uppe och vände på över 40 dollar, innan den landade på 38,62 dollar vid stängningen av New York-börsen på torsdagskvällen svensk tid. En blygsam uppgång på en knapp halv procent från noteringspriset.

Det var Spotify som i april förra året visade vägen till en direktnotering. Det innebär att bara befintliga och inga nyemitterade aktier säljs vid börsintroduktionen.

Läs också: Slack gör en Spotify på Wall Street 

Spotify började också sin börsresa en bit över referenspriset, men har sedan haft det tuffare på börsen efter en topp i augusti förra året. Nu är bolaget tillbaka på inledningsnivån från april i fjol, på runt 150 dollar per aktie.

Liksom Spotify är Slack välfinansierat och har pengar kvar i kassan för att driva verksamheten framåt. Jobbchatt-tjänsten, där medarbetare kan skriva meddelanden och dela filer och bilder med varandra, är populär och har över tio miljoner dagliga aktiva användare. 

Av de 600 000 organisationer som använder tjänsten i dag är runt 95 000 betalande kunder. Den största konkurrenten är Microsoft Teams som enligt uppgifter används av runt 500 000 organisationer.

Slacks intäkter gick upp med 67 procent, till nära 135 miljoner dollar, under första kvartalet i år. Samtidigt gjorde man en förlust på nästan 34 miljoner dollar, en ökning från 20 miljoner under samma kvartal i fjol. Under året beräknar bolaget ha en något svagare tillväxt jämfört med i fjol.

Inför börsnoteringen har det uttryckts en oro på marknaden kring att Slack är beroende av ett fåtal större kunder. Det har också kommenterats att bolaget behöver bevisa att man är mer än bara en app. Den oron verkade dock som bortblåst när Slack gjorde börsdebut på torsdagen. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera