Annons

Smart bilförsäkring tar in kapital från NFT Ventures

Andreas Broström är vd för försäkringsförmedlaren Paydrive.
Andreas Broström är vd för försäkringsförmedlaren Paydrive.
Paydrive mäter hur du kör och anpassar din försäkringspremier efter det. Nu tar bolaget in 6 miljoner kronor för att lansera tjänsten på bred front.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bilförsäkraren Paydrive (NTL) låter sina kunder installera en box i sina bilar som håller koll på förarens körstil: när på dygnet hen kör, vilken hastighet och på vilket väglag. Föraren betalar sedan en premie baserat på körstil och hur långt hen har kört.

Därmed slipper man teckna en försäkring med till exempel 1 000 mil som minsta körsträcka. Den som kör säkert sänker också sin premie, medan den som kör mer vårdslöst får en dyrare försäkring.

”Säkra bilförare slipper betala för andras dumheter. Det är det kunderna gillar”, säger Andreas Broström (NTL), Paydrives grundare och vd.

Paydrive har sålt försäkringar sedan i mars i år genom ett samarbete med den norska försäkringsjätten Gjensidige. Hittills har man försäkrat ett ”hundratal” kunder.

Läs mer: Niklas Zennström in i Jens Nylanders Automile

Nu tar bolaget in 5,7 miljoner kronor för att driva på marknadsföringen. Knappt hälften, eller 2,5 Mkr, kommer från NFT Ventures (NTL).

Bland NFT Ventures finansiärer finns Bonnier, som även äger Dagens industri. En del av investeringen i Paydrive är öronmärkt för reklam i Bonnier News kanaler.

”Pengarna ska användas för varumärkesbyggande och i det fokuserar då bara på Stockholm. Där är det höga premier, så det finns mycket att spara”‚ säger Andreas Broström.

Hur ser det ut med intäkterna?

”Det är för tidigt att säga. Vi ligger just nu i linje med våra prognoser. Vi har fått ett bra genomslag på jämförelsesajterna och med vår direktförsäljning. Det är det vi vill accelerera med denna investering. Reklam i trovärdiga medier är viktigt för oss.”  Resten av investeringen kommer från befintliga ägare och affärsänglar.

Paydrive har ett tillstånd från Datainspektionen för att samla in sin kördata, som även innehåller information om hastighetsöverträdelser. Däremot ser bolaget själva endast data på en aggregerad nivå.

”Vi lagrar inte den exakta tiden och platsen när man kör en viss hastighet”, säger Andreas Broström.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies