Hoppa till innehållet

Snabbväxande kreditbolaget ökar förlusten – kapar reklamköpen

Rocker, som tidigare hette Bynk, växte kraftigt i fjol men ökade också förlusten till 176 miljoner kronor. Merparten av kostnaderna utgörs fortfarande av aggressiva reklamköp – som däremot ska bli mer återhållsamma under 2020.

Bynks vice vd Oscar Hyléen tillsammans med vd:n Emil Hansson.
Bynks vice vd Oscar Hyléen tillsammans med vd:n Emil Hansson.Foto: Press.

Bynk har snabbt vunnit andelar på marknaden för blancolån i Sverige. Bolaget erbjuder digitala lån utan säkerhet till privatpersoner, från 10 000 upp till 300 000 kronor till en ränta mellan 3,95 och 19,95 procent.

Sedermera har företaget även lanserat andra finansiella produkter, till exempel ett fysiskt betalkort som kan laddas på med pengar.

Nu står det klart att bolaget under 2019 ökade sin omsättning med nästan 180 procent till knappt 102 miljoner kronor. Det framgår av ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

Men samtidigt växte också förlusten till 176 Mkr på sista raden i fjol, från ett minusresultat om 111 Mkr under 2018. 

Stora delar av kostnaderna kan tillskrivas Bynks offensiva marknadsföringsinsatser. Företaget har under de senaste åren seglat upp som en av Sveriges allra största reklamköpare. 

”När vi började etablera oss var det viktigt att få upp kännedomen. Därför investerade vi i breda kampanjer”, säger Oscar Hyléen, vice vd, till Di:s systertidning Resumé.

Företagets reklamfilmer har däremot fått hård kritik från Konsumentverket för att bryta mot lagen om måttfullhet vid kreditgivning, med formuleringar som att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar”, vilket Di Digital rapporterat om

Bolaget fälldes senare i Patent- och marknadsdomstolen med hot om ekonomiskt vite.

Läs mer: Domstol förbjuder Bynks kritiserade reklamkampanj för lån

Något överraskande, med tanke på de nämnda investeringarna i varumärket, valde företaget i början av 2020 att byta namn till Rocker. 

Orsaken till namnbytet var inte myndigheternas kritik mot deras reklam, enligt ledningen, utan snarare att de ville ha ett mer internationellt gångbart namn när en internationell expansion stod för dörren. Däremot lever Bynk kvar som varumärke för deras konsumentlån i Sverige.

Läs mer: Lade kvarts miljard på varumärket – nu ömsar kritiserade lånebolaget skinn 

Oscar Hyléen uppger att övergången till Rocker gått bra och att bolaget nu har strax under 100 000 kunder. Bolaget har också bromsat in sina reklamköp.

 ”Nu har vi marknadskostnader på långt mindre än 200 miljoner kronor”, säger han till Resumé.

Kvar i Rockers kassa fanns vid utgången av 2019 cirka 322 Mkr i likvida medel.

Företaget grundades 2016 och har tagit in omkring 700 Mkr i riskkapital från bland andra mediejätten Schibsted (som äger 32 procent) och LMK Industri (som äger 18 procent), en stiftelse som förvaltar den framlidne Axis-grundaren Mikael Karlssons förmögenhet.

Bolaget har tidigare öppnat för att genomföra en börsintroduktion i syfte att stärka upp sin balansräkning. Någon tidsram för noteringsplanerna är dock ännu inte presenterad. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera