Annons

Snabbväxande kreditbolaget ökar förlusten – kapar reklamköpen

Bynks vice vd Oscar Hyléen tillsammans med vd:n Emil Hansson.
Bynks vice vd Oscar Hyléen tillsammans med vd:n Emil Hansson. Foto: Press.
Rocker, som tidigare hette Bynk, växte kraftigt i fjol men ökade också förlusten till 176 miljoner kronor. Merparten av kostnaderna utgörs fortfarande av aggressiva reklamköp – som däremot ska bli mer återhållsamma under 2020.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bynk har snabbt vunnit andelar på marknaden för blancolån i Sverige. Bolaget erbjuder digitala lån utan säkerhet till privatpersoner, från 10 000 upp till 300 000 kronor till en ränta mellan 3,95 och 19,95 procent.

Sedermera har företaget även lanserat andra finansiella produkter, till exempel ett fysiskt betalkort som kan laddas på med pengar.

Nu står det klart att bolaget under 2019 ökade sin omsättning med nästan 180 procent till knappt 102 miljoner kronor. Det framgår av ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

Men samtidigt växte också förlusten till 176 Mkr på sista raden i fjol, från ett minusresultat om 111 Mkr under 2018. 

Stora delar av kostnaderna kan tillskrivas Bynks offensiva marknadsföringsinsatser. Företaget har under de senaste åren seglat upp som en av Sveriges allra största reklamköpare. 

”När vi började etablera oss var det viktigt att få upp kännedomen. Därför investerade vi i breda kampanjer”, säger Oscar Hyléen, vice vd, till Di:s systertidning Resumé.

Företagets reklamfilmer har däremot fått hård kritik från Konsumentverket för att bryta mot lagen om måttfullhet vid kreditgivning, med formuleringar som att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar”, vilket Di Digital rapporterat om

Bolaget fälldes senare i Patent- och marknadsdomstolen med hot om ekonomiskt vite.

Läs mer: Domstol förbjuder Bynks kritiserade reklamkampanj för lån

Något överraskande, med tanke på de nämnda investeringarna i varumärket, valde företaget i början av 2020 att byta namn till Rocker. 

Orsaken till namnbytet var inte myndigheternas kritik mot deras reklam, enligt ledningen, utan snarare att de ville ha ett mer internationellt gångbart namn när en internationell expansion stod för dörren. Däremot lever Bynk kvar som varumärke för deras konsumentlån i Sverige.

Läs mer: Lade kvarts miljard på varumärket – nu ömsar kritiserade lånebolaget skinn 

Oscar Hyléen uppger att övergången till Rocker gått bra och att bolaget nu har strax under 100 000 kunder. Bolaget har också bromsat in sina reklamköp.

 ”Nu har vi marknadskostnader på långt mindre än 200 miljoner kronor”, säger han till Resumé.

Kvar i Rockers kassa fanns vid utgången av 2019 cirka 322 Mkr i likvida medel.

Företaget grundades 2016 och har tagit in omkring 700 Mkr i riskkapital från bland andra mediejätten Schibsted (som äger 32 procent) och LMK Industri (som äger 18 procent), en stiftelse som förvaltar den framlidne Axis-grundaren Mikael Karlssons förmögenhet.

Bolaget har tidigare öppnat för att genomföra en börsintroduktion i syfte att stärka upp sin balansräkning. Någon tidsram för noteringsplanerna är dock ännu inte presenterad. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer