Det amerikanska techbolaget Snap Inc, som står bakom den populära bildmeddelandetjänsten Snapchat, har i det tysta satt upp ett svenskt dotterbolag.
Bolaget ska "stödja försäljning och verksamhet" inom koncernen, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av.
Snapinc AB, som har sin adress registrerad hos en advokatbyrå i Göteborg, startades upp i slutet på 2016 men fick sitt nuvarande namn först den 23 januari i år.
Under sitt första hela räkenskapsår, 2017, omsatte det svenska dotterbolaget knappt 2,7 miljoner kronor med en vinst efter skatt på 137 000 kronor.
Snapchat uppger för Di Digital att intäkterna kommer från det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited. Omsättningen baseras på den svenska verksamhetens självkostnader tillsammans med ett vinstpålägg.
Bolaget etablerar lokala dotterbolag när aktiviteten i ett visst land blir tillräckligt stor, uppger Snap. I detta fall fanns det ett behov av att ha försäljnings- och marknadsföringsstöd på plats i Sverige.
Bolaget sysselsätter två personer, enligt Snap, som är baserade i Stockholm. Det rör sig bland annat om Emma Lundgren, som i fjol blev Snapchats första anställda i Sverige, med uppdrag att arbeta med kampanjer för sponsrade filter och annonser.
I mitten på 2017 blev Snapchats kommersiella affär, där andra företag kan annonsera i appen, tillgänglig på den svenska marknaden. De svenska annonsintäkterna går till det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited, där beskattningen också sker.
För tillfället har bolaget inte den nödvändiga strukturen på plats för att kunna redovisa intäkter lokalt i Sverige, eftersom Snap saknar ett fysiskt kontor och bara har två anställda, men målet är att göra det i framtiden om aktiviteten blir tillräckligt väsentlig.
Läs mer: Svenska Narrative bekräftar uppköpssamtal med Snapchat
Den enda ledamoten i den svenska bolagsstyrelsen är britten David Lewis, Snap Inc:s chefsjurist i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Atul Porwal, biträdande chefsjurist på Snapchat globalt, är styrelsesuppleant. Han är baserad i San Francisco och översåg bolagets börsnotering i New York under 2017.
Snapchat har sedan dess haft en turbulent tid på börsen och handlas i skrivande stund för drygt 11 dollar, cirka 35 procent under teckningskursen på 17 dollar per aktie.
Under det andra kvartalet bromsade Snapchat sin tillväxt och backade i antalet användare, liksom andra techjättar som Facebook och Twitter. Det var första gången som Snapchat uppvisade negativa användarsiffror sedan lanseringsåret 2011.
Snapchat har 188 miljoner dagligen aktiva användare världen över och majoriteten är under 35 år.
Fotnot: Denna artikel har efter publicering kompletterats med kommentarer från Snap Inc.