Hoppa till innehållet

Snapchat har satt upp ett svenskt bolag

Miljardkoncernen bakom den populära kommunikationsappen Snapchat har etablerat sig i Sverige, kan Di Digital avslöja.

Snapchats medgrundare och vd Evan Spiegel.
Snapchats medgrundare och vd Evan Spiegel.Foto: Jae C. Hong

Det amerikanska techbolaget Snap Inc, som står bakom den populära bildmeddelandetjänsten Snapchat, har i det tysta satt upp ett svenskt dotterbolag. 

Bolaget ska "stödja försäljning och verksamhet" inom koncernen, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av. 

Snapinc AB, som har sin adress registrerad hos en advokatbyrå i Göteborg, startades upp i slutet på 2016 men fick sitt nuvarande namn först den 23 januari i år.

Under sitt första hela räkenskapsår, 2017, omsatte det svenska dotterbolaget knappt 2,7 miljoner kronor med en vinst efter skatt på 137 000 kronor.

Snapchat uppger för Di Digital att intäkterna kommer från det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited. Omsättningen baseras på den svenska verksamhetens självkostnader tillsammans med ett vinstpålägg.

Bolaget etablerar lokala dotterbolag när aktiviteten i ett visst land blir tillräckligt stor, uppger Snap. I detta fall fanns det ett behov av att ha försäljnings- och marknadsföringsstöd på plats i Sverige.

Bolaget sysselsätter två personer, enligt Snap, som är baserade i Stockholm. Det rör sig bland annat om Emma Lundgren, som i fjol blev Snapchats första anställda i Sverige, med uppdrag att arbeta med kampanjer för sponsrade filter och annonser.

I mitten på 2017 blev Snapchats kommersiella affär, där andra företag kan annonsera i appen, tillgänglig på den svenska marknaden. De svenska annonsintäkterna går till det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited, där beskattningen också sker.

För tillfället har bolaget inte den nödvändiga strukturen på plats för att kunna redovisa intäkter lokalt i Sverige, eftersom Snap saknar ett fysiskt kontor och bara har två anställda, men målet är att göra det i framtiden om aktiviteten blir tillräckligt väsentlig.

Läs mer: Svenska Narrative bekräftar uppköpssamtal med Snapchat

Den enda ledamoten i den svenska bolagsstyrelsen är britten David Lewis, Snap Inc:s chefsjurist i Europa, Mellanöstern och Afrika. 

Atul Porwal, biträdande chefsjurist på Snapchat globalt, är styrelsesuppleant. Han är baserad i San Francisco och översåg bolagets börsnotering i New York under 2017.

Snapchat har sedan dess haft en turbulent tid på börsen och handlas i skrivande stund för drygt 11 dollar, cirka 35 procent under teckningskursen på 17 dollar per aktie.

Under det andra kvartalet bromsade Snapchat sin tillväxt och backade i antalet användare, liksom andra techjättar som Facebook och Twitter. Det var första gången som Snapchat uppvisade negativa användarsiffror sedan lanseringsåret 2011. 

Snapchat har 188 miljoner dagligen aktiva användare världen över och majoriteten är under 35 år.

Fotnot: Denna artikel har efter publicering kompletterats med kommentarer från Snap Inc. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera