Sony Seed Acceleration Program lanserades i Tokyo i april 2014. Acceleratorn ska ta tillvara på och utveckla anställdas idéer om produkter och tjänster som kan ge teknikjätten nya affärsområden och nya intäkter.
Sedan starten har 550 idéer presenterats av 1500 anställda i Japan. I sju omgångar har idéerna bedömts av en jury bestående av såväl koncernledning som av representanter från Tokyos lokala startup-community. De idéer som valts ut får sedan utvecklas av de anställda under tre till sex månader, för att därefter gå vidare till kommersialisering inom koncernen.
”Vi letar efter produkter och tjänster som inte finns inom Sony i dag. Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år”, säger Shinji Odashima som har det globala ansvaret inom Sony för att skapa nya affärer genom Seed Acceleration Program.
Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år.
För att hitta fler innovationer som kan ge nya intäkter tar Sony nu för första gången sin acceleratorverksamhet utanför Japan. Nu blir Sverige och utvecklingsenheten i Lund bas för den europeiska versionen av acceleratorprogrammet.
”Vi tror att vi kan fånga upp helt andra idéer här än i Tokyo. Europa är en marknad med andra förutsättningar och andra kunder. Vi räknar med att det också kommer att synas på idéerna som pitchas”, säger Shinji Odashima.
Hittills har fem produkter sprungna ur Seed Acceleration Program kommit ut på marknaden, bland annat en universalfjärrkontroll som bygger på e-bläck och som är anpassad för det smarta hemmet samt ett uppkopplat klockarmband. Dessutom har man ingått två samarbeten med andra företag som resulterat i ett smart lås för ytterdörrar och en drönare.
”Vi bedömer från fall till fall om det är produkter som vi själva ska lansera själva eller om det bäst lanseras tillsammans med en partner. I vissa fall kommer vi säkert att kunna knoppa av produkter eller tjänster i egna bolag också”, säger Shinji Odashima.
Att acceleratorn hamnar i södra Sverige förklarar Shinji Odashima med att regionen har en levande startup-kultur och en historia av innovativt tänkande kring mobilitet.
”Vi har identifierat regionen kring Lund, Malmö och Köpenhamn som ett av de mest innovativa områdena i Europa. Här finns också en stor uppsättning intressanta startups”, säger han.
I Tokyo har Seed Acceleration Program öppnats även för externa startups och team med idéer. Anders Ahlgren, som blir chef för den europeiska delen av Seed Acceleration Program, säger att ambitionen är att göra samma sak i Sverige.
”Jag hoppas att vi ska kunna få in och förvalta idéer även från externa aktörer”, säger han.
Under torsdagen pitchas åtta svenska idéer för en jury som består av ett urval av företrädare för Sonys koncernledning, bland annat Sony Mobiles vd Hiroki Totoki, samt representanter från regionens inkubatorer, startupbolag och investerare.
Anders Ahlgren säger att idéerna som presenteras här har ett helt annan fokus än de som kommit fram i Tokyo.
”Där har man varit inriktad på prylar och konsumentlösningar. Här tror jag att vi kommer att få ser färre prylar och ett större fokus på iot-lösningar för business to business.”
Läs även: Malmö slår Göteborg i tech-investeringar