Hoppa till innehållet

Sony öppnar startup-accelerator i Sverige

Sony startar en svensk accelerator för att förstärka innovationssatsningen i Lund. Nu ska teknikjätten ta fram nya tjänster och produkter i samarbete med den lokala startupscenen.

Från vänster: Anders Ahlgren, Shinji Odashima, Johan Svenér, Sony.
Från vänster: Anders Ahlgren, Shinji Odashima, Johan Svenér, Sony.Foto: Fredrik Norrlid

Sony Seed Acceleration Program lanserades i Tokyo i april 2014. Acceleratorn ska ta tillvara på och utveckla anställdas idéer om produkter och tjänster som kan ge teknikjätten nya affärsområden och nya intäkter. 

Sedan starten har 550 idéer presenterats av 1500 anställda i Japan. I sju omgångar har idéerna bedömts av en jury bestående av såväl koncernledning som av representanter från Tokyos lokala startup-community. De idéer som valts ut får sedan utvecklas av de anställda under tre till sex månader, för att därefter gå vidare till kommersialisering inom koncernen. 

”Vi letar efter produkter och tjänster som inte finns inom Sony i dag. Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år”, säger Shinji Odashima som har det globala ansvaret inom Sony för att skapa nya affärer genom Seed Acceleration Program.

 

Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år.

 

För att hitta fler innovationer som kan ge nya intäkter tar Sony nu för första gången sin acceleratorverksamhet utanför Japan. Nu blir Sverige och utvecklingsenheten i Lund bas för den europeiska versionen av acceleratorprogrammet.

”Vi tror att vi kan fånga upp helt andra idéer här än i Tokyo. Europa är en marknad med andra förutsättningar och andra kunder. Vi räknar med att det också kommer att synas på idéerna som pitchas”, säger Shinji Odashima.

Hittills har fem produkter sprungna ur Seed Acceleration Program kommit ut på marknaden, bland annat en universalfjärrkontroll som bygger på e-bläck och som är anpassad för det smarta hemmet samt ett uppkopplat klockarmband. Dessutom har man ingått två samarbeten med andra företag som resulterat i ett smart lås för ytterdörrar och en drönare.

”Vi bedömer från fall till fall om det är produkter som vi själva ska lansera själva eller om det bäst lanseras tillsammans med en partner. I vissa fall kommer vi säkert att kunna knoppa av produkter eller tjänster i egna bolag också”, säger Shinji Odashima.

Att acceleratorn hamnar i södra Sverige förklarar Shinji Odashima med att regionen har en levande startup-kultur och en historia av innovativt tänkande kring mobilitet.

”Vi har identifierat regionen kring Lund, Malmö och Köpenhamn som ett av de mest innovativa områdena i Europa. Här finns också en stor uppsättning intressanta startups”, säger han.

I Tokyo har Seed Acceleration Program öppnats även för externa startups och team med idéer. Anders Ahlgren, som blir chef för den europeiska delen av Seed Acceleration Program, säger att ambitionen är att göra samma sak i Sverige.

”Jag hoppas att vi ska kunna få in och förvalta idéer även från externa aktörer”, säger han. 

Under torsdagen pitchas åtta svenska idéer för en jury som består av ett urval av företrädare för Sonys koncernledning, bland annat Sony Mobiles vd Hiroki Totoki, samt representanter från regionens inkubatorer, startupbolag och investerare.

Anders Ahlgren säger att idéerna som presenteras här har ett helt annan fokus än de som kommit fram i Tokyo.

”Där har man varit inriktad på prylar och konsumentlösningar. Här tror jag att vi kommer att få ser färre prylar och ett större fokus på iot-lösningar för business to business.”

Läs även: Malmö slår Göteborg i tech-investeringar

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera