Hoppa till innehållet

Sophia Bendz om Spotify-resan: ”Blod, svett och tårar”

Spotifys första marknadschef berättar slitet bakom framgångssagan och om sin roll som investerare ihop med bland andra Atomico. ”Jag flyttade till USA och jobbade dygnet runt”, säger hon i intervjupodden Startup Stories.

Sophia Bendz var Spotifys första marknadschef.
Sophia Bendz var Spotifys första marknadschef.Foto: Jonas Eng

Redan 2006 träffade Sophia Bendz Spotifys ena grundare Martin Lorentzon. Hon började som kommunikationskonsult över två år innan Spotify lanserades brett.

På våren 2007 gick hon över till streamingbolaget på heltid.

”Jag förstod snabbt att detta var lite för spännande för att inte testa fullt ut”, säger Sophia Bendz i intervjupodden Startup Stories.

Spotifys team jobbade då från en lägenhet på Riddargatan i Stockholm. De flesta hade inte haft heltidsjobb tidigare.

”Vi var supertaggade på att få lösa det här problemet”, säger Sophia Bendz, som blev Spotifys första marknadschef.

Martin Lorentzon upprepade enligt henne ofta problemet som var kärnan i Spotifys affär. Hur kan man hjälpa den som söker på artister eller låtar på nätet att faktiskt få tillgång till musiken, och inte bara intervjuer och cd-butiker?

Jag flyttade dit och jobbade dygnet runt. Jag minns knappt den våren

Sophia Bendz radar upp tre av Spotifys tidiga milstolpar: lanseringen i oktober 2008, mobil-appen som kom 2009 och intåget i USA 2011. Hon var den första anställda på plats i New York.

”Jag flyttade dit och jobbade dygnet runt. Jag minns knappt den våren.”

Läs mer: Spotify flyttar in i jättekontor i Stockholm 

”Det kanske låter glamoröst när man är på en startup men verkligheten är att det är blod, svett och tårar och väldigt mycket hårt jobb under en tid. Jag brukar säga att det är som att spurta ett maraton. Jag förstod först senare att det är viktigt med återhämtning.”

I dag är Sophia Bendz nordisk rådgivare åt riskkapitalbolaget Atomico. Dessutom deltar hon själv i såddrundor i mindre startupbolag. Hon har gjort ett tiotal egna investeringar hittills. 

”Man får chans att vara nära och jobba med otroligt duktiga och drivna människor.”

Läs mer: Spotify köpte svenska appbolaget för en halv miljard

Två av hennes bolag – Stockholmsbolaget Greta och New York-baserade Roger – har lagt ner sin verksamhet.

”Det tillhör sakens natur. Vissa kommer att lägga ner”, säger Sophia Bendz.

Lyssna på intervjun med Sophia Bendz här:

https://embed.acast.com/startupstories/sophiabendz-atomico-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera