Annons

Sophia Bendz om Spotify-resan: ”Blod, svett och tårar”

Sophia Bendz var Spotifys första marknadschef.
Sophia Bendz var Spotifys första marknadschef. Foto: Jonas Eng
Spotifys första marknadschef berättar slitet bakom framgångssagan och om sin roll som investerare ihop med bland andra Atomico. ”Jag flyttade till USA och jobbade dygnet runt”, säger hon i intervjupodden Startup Stories.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Redan 2006 träffade Sophia Bendz Spotifys ena grundare Martin Lorentzon. Hon började som kommunikationskonsult över två år innan Spotify lanserades brett.

På våren 2007 gick hon över till streamingbolaget på heltid.

”Jag förstod snabbt att detta var lite för spännande för att inte testa fullt ut”, säger Sophia Bendz i intervjupodden Startup Stories.

Spotifys team jobbade då från en lägenhet på Riddargatan i Stockholm. De flesta hade inte haft heltidsjobb tidigare.

”Vi var supertaggade på att få lösa det här problemet”, säger Sophia Bendz, som blev Spotifys första marknadschef.

Martin Lorentzon upprepade enligt henne ofta problemet som var kärnan i Spotifys affär. Hur kan man hjälpa den som söker på artister eller låtar på nätet att faktiskt få tillgång till musiken, och inte bara intervjuer och cd-butiker?

Jag flyttade dit och jobbade dygnet runt. Jag minns knappt den våren

Sophia Bendz radar upp tre av Spotifys tidiga milstolpar: lanseringen i oktober 2008, mobil-appen som kom 2009 och intåget i USA 2011. Hon var den första anställda på plats i New York.

”Jag flyttade dit och jobbade dygnet runt. Jag minns knappt den våren.”

Läs mer: Spotify flyttar in i jättekontor i Stockholm 

”Det kanske låter glamoröst när man är på en startup men verkligheten är att det är blod, svett och tårar och väldigt mycket hårt jobb under en tid. Jag brukar säga att det är som att spurta ett maraton. Jag förstod först senare att det är viktigt med återhämtning.”

I dag är Sophia Bendz nordisk rådgivare åt riskkapitalbolaget Atomico. Dessutom deltar hon själv i såddrundor i mindre startupbolag. Hon har gjort ett tiotal egna investeringar hittills. 

”Man får chans att vara nära och jobba med otroligt duktiga och drivna människor.”

Läs mer: Spotify köpte svenska appbolaget för en halv miljard

Två av hennes bolag – Stockholmsbolaget Greta och New York-baserade Roger – har lagt ner sin verksamhet.

”Det tillhör sakens natur. Vissa kommer att lägga ner”, säger Sophia Bendz.

Lyssna på intervjun med Sophia Bendz här:

https://embed.acast.com/startupstories/sophiabendz-atomico-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies