Hoppa till innehållet

Spiltans vd sågar spar-robotar: ”Bättre att göra det själv”

Per H Börjesson är kluven till att artificiell intelligens som placerar pengar. Det är förvisso billigare än bankerna, men ändå för dyrt, tycker han. ”Det blir otroligt svårt för robotrådgivarna att tjäna pengar”, säger han till Di Digital.

Investmentbolaget Spiltans vd och storägare, Per H Börjesson. Foto: Evelina Carborn
Investmentbolaget Spiltans vd och storägare, Per H Börjesson. Foto: Evelina Carborn

Robotrådgivarna invaderar den svenska finansmarknaden. Opti (NTL), Lysa (NTL), Sigmastocks (NTL) och Primepilot (NTL) har alla lanserat algoritmbaserad placering riktade mot svenska kunder.

Så sent som i veckan gav sig ytterligare en aktör in i leken: Waizer, som ägs av förmånsplattformen Benify (NTL).

Det finns en hel del som talar för att AI går en ljus framtid till mötes i finansbranschen. I USA förvaltar algoritmer redan tiotals miljarder dollar. I Sverige har finansprofiler som Nicklas Storåkers och Ann Grevelius gett sig in branschen. 

Nischen har även investerarnas ögon på sig. En riskkapitalist som Di Digital pratade med nyligen sade att det närmast vore tjänstefel för en techinvesterare att inte titta på robotrådgivare.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Dessutom är löftet till kunderna uppenbart lockande. Genom att skära bort mänskliga mellanhänder och låta algoritmerna göra jobbet kan lägre avgifter erbjudas än vid traditionell förvaltning.

Men en som är kritisk till robotrådgivarna är investmentbolaget Spiltans (NTL) vd och huvudägare Per H Börjesson.

Bankerna har blivit som robotar.

Han ser problem både för kunderna och för bolagen.

”För 30–40 år sedan så gick man till en kamrer för att få investeringsråd och då var man beroende av dennes kompetens. Går man till en bank idag så följer de reglementen och procedurer, så de har blivit som robotar. Då har ju roboten en fördel mot bankkamrern eftersom den är billigare", säger han till Di Digital och fortsätter:

”Men mitt budskap är att du lika gärna kan göra det här själv. Välj själv en mix mellan aktier och obligationer så behöver du inte ha någon robotrådgivare. Då är ju avgiften noll procent. För de som är lite insatta tycker jag att det är bättre att välja själv.”

Så sent som i våras bestod Spiltans portfölj till 70 procent av Paradox. 

Spiltan gick tidigt in i spelbolaget, som noterades förra året och därefter har sett kursen stiga med drygt 20 procent. Den här sortens 'fullträffar' menar Per H Börjesson att man kan missa om man förlitar sig på en algoritm.

Min bedömning är att det blir otroligt svårt för robotrådgivarna att tjäna pengar

”Jag hävdar att det går att slå index om du väljer de bästa aktierna och viktar dem rätt. En nackdel med robotrådgivare är att du kommer att missa de allra bästa fonderna.”

Läs mer: Storsäljer i Paradox: "Kan bli årets sämsta affär"

Dessutom tror han att riskaptiten, och därmed den potentiella avkastningen, kan bli lägre.

”Risk enligt finansiell teori är ju svängningar. Om man tror att börsen stiger långsiktigt ska man våga ta risk. Men det kan bli ett problem med robotrådgivning.”

Han tror att artificiell intelligens som placerar pengar kommer att öka i popularitet men att bolagen kommer att få det svårt just för att de tar ut låga avgifter och därmed behöver stora volymer.

”Man underskattar trögheten på marknaden. Bankerna har en styrka med sina kontor. Min bedömning är att det blir otroligt svårt för robotrådgivarna att tjäna pengar på det här.”

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera