Hoppa till innehållet

Spotify agerar med #metoo – portar R. Kelly från sina listor

Efter att artisten R. Kelly anklagats för sexuellt våld av en rad kvinnor portas han från Spotifys egna spellistor. Beslutet kommer efter att musiktjänsten uppdaterat sina interna regler.

R&B-stjärnan R. Kelly anklagas för sexuellt våld. Nu portas han från Spotifys egna listor.
R&B-stjärnan R. Kelly anklagas för sexuellt våld. Nu portas han från Spotifys egna listor.

Spotify har infört en ny intern regel för att kunna porta musik med hatfullt innehåll i sina låtar, men även artister med ett kränkande beteende utanför musiken. 

Enligt musiktjänsten censurerar de inte artisten däremot ger den nya regeln bolaget rätt att ta bort musiken från sina redaktörsledda listor.  

”När en artist eller musikskapare gör något som är speciellt skadligt eller hatiskt (exempelvis våld mot barn eller sexuellt våld), så kan det påverka sättet vi arbetar med eller hur vi stödjer artisten eller musikskaparen”, skriver Spotify om sin policy.

Läs även: Spelkvinnor i upprop mot sexism skriver under #vispelarintemed 

Nu rapporterar musiksajten Billboard att R&B-stjärnan R. Kelly har portats från Spotifys egna spellistor, både de som är manuellt redigerade och de algoritmstödda listorna.

”Vi tar bort R. Kellys musik från alla listor som är ägda och kontrollerade av Spotify och även från de algoritmrekommenderade listorna som Discover Weekly. Hans musik kommer fortfarande finnas tillgänglig men Spotify kommer inte aktivt att promota den”, skriver Spotify i en kommentar Di Digital. 

R. Kelly har anklagats för sexuellt våld av ett antal kvinnor de senaste åren. Han har aldrig dömts för något av de sexuella brott han har anklagats för men diskussionerna om dessa har stärkts den senaste tiden. Bland annat fick de ett uppsving efter att hashtaggen #MuteRKelly började florera i sociala medier i slutet av april.

Även rapparen XXXTentacion, som fram till någon dag sedan hade en bra placering på Spotifys spellista RapCaviar, har tagits bort från spellistorna. Även han togs bort på grund av de nya riktlinjerna.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera