Hoppa till innehållet

Spotify om fusket med fejkade lyssningar: ”Mindre än en procent”

Debatten om fejkade lyssningar på Spotify har fått streamingjätten att tala klarspråk. ”Mindre än en procent av våra streams var manipulerade under fjärde kvartalet”, säger Jenny Hermanson, Nordenchef för Spotify till Dagens industri.

Jenny Hermanson, Nordenchef för Spotify.
Jenny Hermanson, Nordenchef för Spotify.Foto: Evelina Carborn

Missvisande topplistor, royaltypengar som hamnar i fel fickor och förtroendeproblem bland skivbolag och artister. Frågan om manipulerade lyssningar – där bedragare på artificiell väg blåser upp lyssnardata – har seglat upp som en slags Akilleshäl för Spotify de senaste åren. 

Ämnet aktualiserades i november i fjol när musikförläggaren Sosa Entertainment stämde Spotify för en miljard dollar i en konflikt som kretsar kring fejkade streams. Till saken hör att Spotify ska ha plockat bort Sosas låtar och undanhållit royaltybetalningar.

I Sverige orsakade artisten Mange Schmidt nyligen debatt genom att köpa 100 000 lyssningar av sin nya låt ”In the ghötto” och tala ut om det i pressen. Spotify svarade med att i tysthet plocka bort den berörda låten.

”Det är mycket rykten och spekulationer där ute”, säger Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson när hon tar emot Dagens industri på musikjättens huvudkontor några kvarter från Sergels torg i Stockholm.

Hon vill inte kommentera specifika händelser. Och Sosa Entertainment-fallet är av allt att döma pågående.

”Man ska ha klart för sig att manipulationen utgör en extremt liten del av alla lyssningar. Mindre än en procent av våra streams var identifierade som manipulerade eller artificiella under fjärde kvartalet 2019”, förklarar hon.

Spotify ringar därmed för första gången in problemet med en konkret siffra. 

Hur mycket pengar som faktiskt hamnar i fel fickor är en annan fråga. En procent av Spotifys årliga omsättning motsvarar drygt 700 miljoner kronor. Cirka 75 procent av denna summa, cirka 530 Mkr, går till musikindustrin där de används för att kompensera skivbolag, artister, producenter, rättighetsägare med mera. Men Jenny Hermanson betonar att man bland annat stoppar royaltyutbetalningar när man fångar upp fusk, så den ekonomiska skadan är mindre än så.

”Vårt mål är ju att fler artister ska kunna leva på sin musik. Då måste man ta detta problem på allvar”, säger Jenny Hermanson.

Hon har jobbat på Spotify under drygt tio år och är i dag chef över ett 60-tal medarbetare i Norden. Internt är hon känd som en öppen och lyhörd chef som uppmanar medarbetarna att prata öppet om olika problem och misstag. Men när det gäller att prata om fejkade streams i pressen är hon angelägen om att välja sina ord noga. 

”Går vi in på för mycket detalj så hjälper vi bedragarna”, förklarar Nordenchefen. 

Hon uppger dock att Spotify lägger alltmer resurser på att bekämpa fusket – och att man har en rad olika team som jobbar med frågan. 

Vissa Spotifymedarbetare jobbar proaktivt med förebyggande åtgärder. Andra ägnar sig åt att hitta det bedrägliga beteendet, rensa bort låtar och streams det fuskats med, räkna bort denna data från olika topplistor och stoppa utbetalningar av royalties som grundats i fusk.

”Detta är ju ett branschproblem. Det påverkar alla plattformar och musikbolag, inte bara Spotify. Så vi jobbar tillsammans med hela branschen för att hitta en lösning”, säger hon.

Att Spotify hamnar i fokus handlar givetvis till stor del om att man är störst på marknaden för streamad musik, med drygt en kvarts miljard användare i närmare 80 länder.

I somras undertecknade Spotify, Amazon, Sony, Warner, Universal och en rad andra aktörer i branschen ett slags upprop mot fejkade streams, med en tillhörande uppförandekod. Enligt den är det förbjudet att köpa streams från olika ”nätbottar”. Men det är tillåtet för artister att uppmuntra sina fans att lyssna på en viss låt på repeat.

En slags gråzon uppstår när fans stödspelar musik på låg volym - utan att lyssna på den.

”Sådant går emot våra användarvillkor, precis som alla andra typer av artificiell streaming. Genom vår plattform Spotify for Artists jobbar vi för att uppmuntra 'best practice' och dela tips och tricks. Våra lyssningar ska vara ärliga lyssningar”, säger Jenny Hermanson.

Hur Spotify bör agera för att minska andelen fejkade streams är ett ämne många förståsigpåare i musikbranschen gillar att diskutera. Vissa menar att det skulle öka säkerheten om Spotify hade en två-stegs inloggning som standard från en ny enhet, som Facebook, Google och Apple har. Andra tycker att låtar som spelas på repeat inte borde ge samma royalty per stream.

”Vi lyssnar på alla i branschen och tar emot alla goda förslag”, säger Jenny Hermanson.

Fotnot: Vidden av problemet med manipulerad lyssnardata på Spotify har tidigare varit okänt. En källa till Di Digital hävdade för en månad sedan att medarbetare på Spotify indikerat att det kan röra sig om ett miljardbelopp i felaktiga utbetalningar. Men meningarna har gått isär. Detta är Spotifys första utspel om problemets ekonomiska storlek. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera