Missvisande topplistor, royaltypengar som hamnar i fel fickor och förtroendeproblem bland skivbolag och artister. Frågan om manipulerade lyssningar – där bedragare på artificiell väg blåser upp lyssnardata – har seglat upp som en slags Akilleshäl för Spotify de senaste åren.
Ämnet aktualiserades i november i fjol när musikförläggaren Sosa Entertainment stämde Spotify för en miljard dollar i en konflikt som kretsar kring fejkade streams. Till saken hör att Spotify ska ha plockat bort Sosas låtar och undanhållit royaltybetalningar.
I Sverige orsakade artisten Mange Schmidt nyligen debatt genom att köpa 100 000 lyssningar av sin nya låt ”In the ghötto” och tala ut om det i pressen. Spotify svarade med att i tysthet plocka bort den berörda låten.
”Det är mycket rykten och spekulationer där ute”, säger Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson när hon tar emot Dagens industri på musikjättens huvudkontor några kvarter från Sergels torg i Stockholm.
Hon vill inte kommentera specifika händelser. Och Sosa Entertainment-fallet är av allt att döma pågående.
”Man ska ha klart för sig att manipulationen utgör en extremt liten del av alla lyssningar. Mindre än en procent av våra streams var identifierade som manipulerade eller artificiella under fjärde kvartalet 2019”, förklarar hon.
Spotify ringar därmed för första gången in problemet med en konkret siffra.
Hur mycket pengar som faktiskt hamnar i fel fickor är en annan fråga. En procent av Spotifys årliga omsättning motsvarar drygt 700 miljoner kronor. Cirka 75 procent av denna summa, cirka 530 Mkr, går till musikindustrin där de används för att kompensera skivbolag, artister, producenter, rättighetsägare med mera. Men Jenny Hermanson betonar att man bland annat stoppar royaltyutbetalningar när man fångar upp fusk, så den ekonomiska skadan är mindre än så.
”Vårt mål är ju att fler artister ska kunna leva på sin musik. Då måste man ta detta problem på allvar”, säger Jenny Hermanson.
Hon har jobbat på Spotify under drygt tio år och är i dag chef över ett 60-tal medarbetare i Norden. Internt är hon känd som en öppen och lyhörd chef som uppmanar medarbetarna att prata öppet om olika problem och misstag. Men när det gäller att prata om fejkade streams i pressen är hon angelägen om att välja sina ord noga.
”Går vi in på för mycket detalj så hjälper vi bedragarna”, förklarar Nordenchefen.
Hon uppger dock att Spotify lägger alltmer resurser på att bekämpa fusket – och att man har en rad olika team som jobbar med frågan.
Vissa Spotifymedarbetare jobbar proaktivt med förebyggande åtgärder. Andra ägnar sig åt att hitta det bedrägliga beteendet, rensa bort låtar och streams det fuskats med, räkna bort denna data från olika topplistor och stoppa utbetalningar av royalties som grundats i fusk.
”Detta är ju ett branschproblem. Det påverkar alla plattformar och musikbolag, inte bara Spotify. Så vi jobbar tillsammans med hela branschen för att hitta en lösning”, säger hon.
Att Spotify hamnar i fokus handlar givetvis till stor del om att man är störst på marknaden för streamad musik, med drygt en kvarts miljard användare i närmare 80 länder.
I somras undertecknade Spotify, Amazon, Sony, Warner, Universal och en rad andra aktörer i branschen ett slags upprop mot fejkade streams, med en tillhörande uppförandekod. Enligt den är det förbjudet att köpa streams från olika ”nätbottar”. Men det är tillåtet för artister att uppmuntra sina fans att lyssna på en viss låt på repeat.
En slags gråzon uppstår när fans stödspelar musik på låg volym - utan att lyssna på den.
”Sådant går emot våra användarvillkor, precis som alla andra typer av artificiell streaming. Genom vår plattform Spotify for Artists jobbar vi för att uppmuntra 'best practice' och dela tips och tricks. Våra lyssningar ska vara ärliga lyssningar”, säger Jenny Hermanson.
Hur Spotify bör agera för att minska andelen fejkade streams är ett ämne många förståsigpåare i musikbranschen gillar att diskutera. Vissa menar att det skulle öka säkerheten om Spotify hade en två-stegs inloggning som standard från en ny enhet, som Facebook, Google och Apple har. Andra tycker att låtar som spelas på repeat inte borde ge samma royalty per stream.
”Vi lyssnar på alla i branschen och tar emot alla goda förslag”, säger Jenny Hermanson.
Fotnot: Vidden av problemet med manipulerad lyssnardata på Spotify har tidigare varit okänt. En källa till Di Digital hävdade för en månad sedan att medarbetare på Spotify indikerat att det kan röra sig om ett miljardbelopp i felaktiga utbetalningar. Men meningarna har gått isär. Detta är Spotifys första utspel om problemets ekonomiska storlek.