Hoppa till innehållet

Spotify-grundaren: "Vi tvingas växa i andra länder"

De politiska spelreglerna i Sverige missgynnar techsektorns miljardbolag, enligt Spotify. Musikjätten tvingas nu växa i andra länder i stället, säger grundaren Martin Lorentzon till Di Digital.

Martin Lorentzon är medgrundare och styrelseordförande i Spotify
Martin Lorentzon är medgrundare och styrelseordförande i SpotifyFoto: Jesper Frisk

Samtidigt som Spotify förbereder att flytta sitt huvudkontor till nya lokaler centrala Stockholm höjer grundarna tonläget i den politiska debatten.

Om inte politikerna agerar kommer företaget att prioritera andra länder under framtida expansionsfaser, hotar Daniel Ek och Martin Lorentzon.

”Vi tycker att Sverige är fantastiskt och vill inget annat än att utveckla vår verksamhet här”, säger Martin Lorentzon, Spotifys medgrundare och styrelseordförande, i ett mejl till Di Digital.

... villkoren i Sverige tvingar oss att istället växa i andra länder

”Samtidigt har vi nu kommit till en punkt där villkoren i Sverige tvingar oss att istället växa i andra länder. Vi tvingas till och med överväga att flytta delar av verksamheten”, säger Martin Lorentzon, som dock avböjer att svara på följdfrågor.

Spotify har i dag omkring 850 anställda i Sverige. Företaget har under flera år försökt att påverka politiken, då framförallt inom tre områden. Det gäller bostadsbristen i Sveriges stortstäder och tillgången på nyexaminerade programmerare, men även beskattningen av personaloptioner som enligt Spotify kraftigt försvårar deras försök att locka rätt kompetens.

”Det handlar om att vi måste kunna erbjuda människor som flyttar hit någonstans att bo, vi behöver fler programmerare och vi måste kunna erbjuda våra medarbetare personaloptioner”, säger Martin Lorentzon.

Spotify omfattas inte av förslaget alls!

I mars presenterades regeringens utredare ett förslag om hur personaloptioner ska kunna beskattas i framtiden. Dock föreslås de nya reglerna endast omfatta bolag som har funnits i högst sju år och sysselsätter färre än 50 personer, bland andra restriktioner.

Läs mer: "Förbudslistan är lång": Kritik mot förslaget om personaloptioner

Förslaget blev droppen för Spotify, enligt Martin Lorentzon.

”Det som fick bägaren att rinna över var när utredningens förslag till förändrad beskattning av personaloptioner kom. Spotify omfattas inte av förslaget alls! Politiken måste inse att vi konkurrerar om de bästa talangerna på en global marknad”, säger Martin Lorentzon.

”Vi kan inte tolka detta på annat sätt än att politiken inte anser att snabbväxande techbolag som konkurrerar på den globala talangmarknaden spelar en viktig roll för tillväxt och sysselsättning.”

Läs även: Spotifys grundare hotar med landsflykt

”Spotify har fått storhetsvansinne”. Lyssna även på veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyshallerbrandtalfranstartup-barrikadernaochnordnetblirriskkapitalister

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera