Redan i mars 2018 tillkännagav Spotify sina planer på en lansera i miljardnation Indien. Men sedan har planerna försenats i flera vändor.
På tisdagen kunde dock flera användare i Indien för första gången ladda ner och registrera sig i Spotifys app för Android-telefoner.
Under natten mot onsdagen bekräftade Spotify följaktligen att streamingtjänsten nu är lanserad på den indiska marknaden.
”Vi har jobbat mot det här i ganska lång tid, och jag är glad över dagens lansering”, säger Daniel Ek, Spotifys vd och grundare i ett pressmeddelande.
Prissättningen är aggressiv och något billigare än vad konkurrenten Apple redan erbjuder i Indien.
Ett Spotify-abonnemang kommer att kosta 129 indiska rupies i månaden, motsvarande knappt 17 kronor. För ett halvår måste kunderna betala 719 indiska rupies, eller 94 kronor, vilket är ungefär vad tjänsten kostar per månad i USA och på många andra marknader.
Till skillnad från Apple och många andra lokala streamingtjänster kommer Spotify också hålla fast vid att erbjuda en reklamfinansierad gratisversion. Indiska användare kommer också ges möjlighet att testa den reklamfria betalversionen ”Spotify Premium” gratis i 30 dagar.
Spotify kommer i Indien att bland annat erbjuda musikrekommendationer på flera av de indiska språken samt introducera spellistan ”Starring”, som innehåller den bästa musiken från de mest populära indiska Bollywood-filmerna. Bolaget kommer också att kurera spellistor som fångar upp den mest trendiga musiken från storstäderna, heter det.
Läs mer: Därför bråkar Spotify och Warner inför öppen ridå
I mitten av januari stod det klart att Spotify tecknat ett avtal med T-Series, som är ett av Indiens största film och musikbolag. Partnerskapet försäkrar ett stort utbud av kommersiell Hindi- och Bollywood-musik. Bolagets ambition var då, enligt uppgift, att lansera i miljardnationen den 31 januari. Men lanseringen sköts upp i sista stund.
Lanseringen sker trots att skivbolagsjätten Warner Music Group i veckan stämt den svenska streamingjätten inför domstol. Parterna har inte skrivit på ett avtal om distribution i Indien. Warner hävdade därför att Spotify försökt runda skivbolaget genom att använda en tvångslicensiering avsedd för radiostationer. Denna ger kanaler en lagstadgad rätt att spela låtar från Warner i Indien, med eller utan deras tillåtelse.
Men Spotify slog tillbaka. En talesperson för bolaget menade att det snarare var Warner som hade backat från en tidigare överenskommelse. På tisdagen gick en indisk domstol på Spotifys linje och fattade beslut om att det svenska bolaget ska få använda tvångslicensieringen och betala ersättning i efterhand.
Spotify finns i och med lanseringen på 79 geografiska marknader. Tidigare denna månad har Spotify sagt att man ska värva mellan 21 och 31 miljoner nya betalande kunder under 2019. I dag har Spotify 207 miljoner användare i världen, varav 96 miljoner betalar för tjänsten.