Hoppa till innehållet

Efter storbråket: Spotify har lanserat i Indien – sänker priserna

Spotify har nu lanserat sin streamingtjänst på den jättelika indiska marknaden. Priserna kommer att vara något lägre än vad konkurrenten Apple redan erbjuder.

Spotifys vd Daniel Ek och indier som firar den så kallade Holi-festivalen, som markerar starten på våren, i New Dehli.
Spotifys vd Daniel Ek och indier som firar den så kallade Holi-festivalen, som markerar starten på våren, i New Dehli.Foto: TT.

Redan i mars 2018 tillkännagav Spotify sina planer på en lansera i miljardnation Indien. Men sedan har planerna försenats i flera vändor.

På tisdagen kunde dock flera användare i Indien för första gången ladda ner och registrera sig i Spotifys app för Android-telefoner. 

Under natten mot onsdagen bekräftade Spotify följaktligen att streamingtjänsten nu är lanserad på den indiska marknaden. 

”Vi har jobbat mot det här i ganska lång tid, och jag är glad över dagens lansering”, säger Daniel Ek, Spotifys vd och grundare i ett pressmeddelande.

Prissättningen är aggressiv och något billigare än vad konkurrenten Apple redan erbjuder i Indien. 

Ett Spotify-abonnemang kommer att kosta 129 indiska rupies i månaden, motsvarande knappt 17 kronor. För ett halvår måste kunderna betala 719 indiska rupies, eller 94 kronor, vilket är ungefär vad tjänsten kostar per månad i USA och på många andra marknader.

Till skillnad från Apple och många andra lokala streamingtjänster kommer Spotify också hålla fast vid att erbjuda en reklamfinansierad gratisversion. Indiska användare kommer också ges möjlighet att testa den reklamfria betalversionen ”Spotify Premium” gratis i 30 dagar. 

Spotify kommer i Indien att bland annat erbjuda musikrekommendationer på flera av de indiska språken samt introducera spellistan ”Starring”, som innehåller den bästa musiken från de mest populära indiska Bollywood-filmerna. Bolaget kommer också att kurera spellistor som fångar upp den mest trendiga musiken från storstäderna, heter det.

Läs mer: Därför bråkar Spotify och Warner inför öppen ridå 

I mitten av januari stod det klart att Spotify tecknat ett avtal med T-Series, som är ett av Indiens största film och musikbolag. Partnerskapet försäkrar ett stort utbud av kommersiell Hindi- och Bollywood-musik. Bolagets ambition var då, enligt uppgift, att lansera i miljardnationen den 31 januari. Men lanseringen sköts upp i sista stund. 

Lanseringen sker trots att skivbolagsjätten Warner Music Group i veckan stämt den svenska streamingjätten inför domstol. Parterna har inte skrivit på ett avtal om distribution i Indien. Warner hävdade därför att Spotify försökt runda skivbolaget genom att använda en tvångslicensiering avsedd för radiostationer. Denna ger kanaler en lagstadgad rätt att spela låtar från Warner i Indien, med eller utan deras tillåtelse.

Men Spotify slog tillbaka. En talesperson för bolaget menade att det snarare var Warner som hade backat från en tidigare överenskommelse. På tisdagen gick en indisk domstol på Spotifys linje och fattade beslut om att det svenska bolaget ska få använda tvångslicensieringen och betala ersättning i efterhand.

Spotify finns i och med lanseringen på 79 geografiska marknader. Tidigare denna månad har Spotify sagt att man ska värva mellan 21 och 31 miljoner nya betalande kunder under 2019. I dag har Spotify 207 miljoner användare i världen, varav 96 miljoner betalar för tjänsten. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera