I slutet på september blev det officiellt att Spotify låter artister ladda upp hur många låtar de vill, gratis och utan hjälp från skivbolag eller tredje part. Artisten ska samtidigt få hälften av intäkterna som genereras.
Tjänsten betatestas fortfarande och är än så länge endast tillgänglig för några hundra inbjudna användare. Men Spotifys plan är att tjänsten ska växa med tiden.
Som ett led i det går nu Spotify in som delägare i den digitala distributionstjänsten Distrokid. Bolaget har sedan starten 2013 hjälpt flera hundratusen mindre artister att nå ut på olika streamingplattformar, enligt egen utsago.
Läs mer: Spotify låter indie-artister ladda upp sin egen musik
Tanken är nu att Distrokid ska hjälpa artisterna att sprida den musik som först laddas upp på Spotify till andra plattformar.
Direkta konkurrenter som Apple Music, Deezer, Pandora, Amazon Music, Tidal och Youtube Music kan till exempel vara aktuella. Distrokid levererar redan i dag innehåll till dessa aktörer från indie-artister.
Distrokid är ett San Francisco-baserat bolag som grundades av musikentreprenören Philip Kaplan. Spotifys delägarskap beskrivs som ett "passivt minoritetsägande" och någon summa för investeringen har inte offentliggjorts.
Årligen omsätter Distrokid runt 4,6 miljoner dollar, motsvarande drygt 40 miljoner kronor, enligt databasen Crunchbase.
Bolaget fick den 10 oktober i år in riskkapitalbolaget Silversmith Capital Partners i ägarkretsen. Storleken på kapitalrundan var hemlig även då, även om investeringen beskrevs som "betydande".
Den tekniska integrationen av Distrokids tjänst på Spotifys artistsida, "Spotify For Artists", ska påbörjas inom kort.