Den svenska musikstreamingtjänsten Spotify köper Crowdalbum, en startup som skapar ”visuella historier” av foton och videos som tas vid konserter och musikevenemang och läggs ut på sociala medier. Tjänsten är ett verktyg för artister som vill använda Spotifys plattform för att öka antalet lyssnare och följare, skriver Techcrunch.
Affären innebär att Crowdalbums anställda, inklusive grundaren och tidigare Google-anställde Tracy Chan, kommer att arbeta med produkter specifikt för artister som Spotify har i sitt stall.
Köpesumman har inte offentliggjorts. Men Crowdalbum lanserades 2013, har San Francisco som bas och har endast tagit in en knapp miljon kronor i riskkapital. Bolaget har jobbat med cirka 1 000 artister och partners som Diplo, Death Cab for Cutie, Lil Wayne, och Fallout Boy. Ett uppskattat exempel på senaste är Crowdalbums album för nyligen bortgångne artisten Prince.
Spotify meddelar att man ska lägga till Crowdalbums vertyg till sin växande verktygslåda för artister som vill marknadsföra sig via Spotify. Köpet kan därmed ses som en uppföljning av tidigare förvärv av bolag som Cord Project och Soundwave. Bland Spotifys nya verktyg kan nämnas Spotify Fan Insights och Concerts.
Läs mer: Spotify på förvärvsrunda – köper två musikstartups
”Vi jobbar dagligen med att hitta sätt att stärka banden mellan artister och deras fans”, säger Charlie Hellman, produktchef på Spotify, i ett skriftligt uttalande.
“Förvärvet av Crowdalbum är Spotifys senaste investering i ett bolag som hjälper artister att hitta och engagera sin publik, på och utanför Spotify. Detta gäller särskilt den alltjämt viktiga turné-verksamheten”, säger han.
Di Digital / Finwire