Spotify har köpt det London-baserade Sonalytic för en okänd summa och flaggar för kommande produkter som använder musikanalysbolagets teknik. Det framgår av ett inlägg på Spotifys hemsida.
Den svenska musiktjänsten uppger att Sonalytics teknik för att identifiera ljud bland annat kan användas för att förbättra Spotifys personliga spellistor.
Bolagets tjänster har inte riktats direkt mot slutkunder. Istället har man erbjudit ett webbaserat gränssnitt för små kunder och en API för större kunder.
Läs även: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify
Enligt techsajten Techcrunch är det tillräckligt med en sekund av en låt för att Sonalytics mjukvara ska kunna identifiera en låt. Tekniken ska även klara av att identifiera en låt trots att den har förändrats på vissa sätt. Den kan bland annat användas för att spåra upphovsrättsskyddat material.
Det här ska göra det möjligt för dj:s att lagligt ladda upp remixer av låtar och erbjuda en ny inkomstkälla för artister vars inspelningar har samplats, enligt musiksajten Musicweek.
Läs även: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare
Dessutom har bolaget utvecklat en maskinlärningsbaserad tjänst för musikrekommendation som bygger på användarnas feedback, kontexten musiken spelas i och andra användares lyssningsmönster.
Bolaget grundades så sent som förra året. Det var de minskade intäkterna i musikbranschen som var inspirationen för bolaget, enligt grundarna själva.
Läs även: Spotify uppges satsa på hi-fi-betaltjänst
I november förra året köpte Spotify amerikanska Preact vars molntjänst analyserar användarbeteenden.
Läs mer: Spotify köper amerikanskt dataföretag
Hör en analys av Spotifys köp av Sonalytic i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/femalefounders-snapsborsdebutochspotifysnyauppkop
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.