Hoppa till innehållet

Spotify köper startup som grundades förra året

Spotify köper upp London-baserade Sonalytics, vars teknik ska användas för att förbättra den svenska musikjättens erbjudande.

Spotify har köpt det London-baserade Sonalytic för en okänd summa och flaggar för kommande produkter som använder musikanalysbolagets teknik. Det framgår av ett inlägg på Spotifys hemsida.

Den svenska musiktjänsten uppger att Sonalytics teknik för att identifiera ljud bland annat kan användas för att förbättra Spotifys personliga spellistor.

Bolagets tjänster har inte riktats direkt mot slutkunder. Istället har man erbjudit ett webbaserat gränssnitt för små kunder och en API för större kunder.

Läs även: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Enligt techsajten Techcrunch är det tillräckligt med en sekund av en låt för att Sonalytics mjukvara ska kunna identifiera en låt. Tekniken ska även klara av att identifiera en låt trots att den har förändrats på vissa sätt. Den kan bland annat användas för att spåra upphovsrättsskyddat material.

Det här ska göra det möjligt för dj:s att lagligt ladda upp remixer av låtar och erbjuda en ny inkomstkälla för artister vars inspelningar har samplats, enligt musiksajten Musicweek.

Läs även: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare

Dessutom har bolaget utvecklat en maskinlärningsbaserad tjänst för musikrekommendation som bygger på användarnas feedback, kontexten musiken spelas i och andra användares lyssningsmönster. 

Bolaget grundades så sent som förra året. Det var de minskade intäkterna i musikbranschen som var inspirationen för bolaget, enligt grundarna själva.

Läs även: Spotify uppges satsa på hi-fi-betaltjänst

I november förra året köpte Spotify amerikanska Preact vars molntjänst analyserar användarbeteenden.

Läs mer: Spotify köper amerikanskt dataföretag


Hör en analys av Spotifys köp av Sonalytic i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/femalefounders-snapsborsdebutochspotifysnyauppkop

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera