Annons

Spotify poddsatsar – börjar samarbeta med Acast

Josephine Forssjö är innehållsansvarig på Acast.
Josephine Forssjö är innehållsansvarig på Acast. Foto: Press/Hampus Andersson
Poddbolaget Acast och Spotify ingår nytt samarbete som öppnar för tusentals fler poddar på musiktjänsten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan länge har musikjätten Spotify arbetat för att göra sin verksamhet mer mångsidig, och har satsat stort på poddar.

Ett stort steg offentliggjordes under onsdagen då det står klart att de ingår i ett samarbete med podcastförmedlaren Acast.

Samarbetets syfte är att de drygt 2 500 poddar som läggs upp via Acast nu kan välja att distribueras via Spotify, och därav nå ut till ännu fler lyssnare.

”Det här är första gången som Acasts annonsörer i poddar kan nå Spotifys lyssnare”, säger Josephine Forssjö, innehållsansvarig på Acast.

Detta innebär enligt henne inga nya intäkter för Spotify.

”Vi kan fortsätta monetarisera trots att vi ligger i Spotifys ekosystem. Det är det som är mest unikt ur ett annonseringsperspektiv.”

Detta innebär alltså inga intäkter för Spotify i dag?

”I dag, nej. Detta handlar om att popularisera Spotifys kanaler med poddar. Det kan säkert förändras.”

Är det planerat att förändras?

”Inte vad jag vet.”

Av Acasts poddar finns flera stora titlar, till exempel ”My Dad Wrote A Porno” och ”Football Ramble”, redan på Spotify. Dessa kommer nu att kunna sälja annonser för lyssningen på Spotify via Acast.

Läs mer: Spotifys grundare säljer aktier för 2 miljarder 

Samarbetet ska etablera Spotify som en destination för poddlyssnare. Inga av Acasts poddar som tidigare har funnits på Spotify har sett stora lyssningssiffror därifrån, säger Josephine Forssjö.

”Tittar vi på lyssningen på våra poddar i Spotify så har det inte hunnit bli en vana hos lyssnarna”, säger hon.

Acasts spelare tillåter inte lyssnaren att hoppa över reklamsnuttar. Det kommer dock vara möjligt i Spotify, precis som det är i Apples app Podcaster.

Acast och deras kreatörer kommer att få lika mycket betalt per lyssning som på andra plattformar.

Om era poddar finns på Spotify, varför ska de också vilja vara i Acasts spelare?

”Man ska finnas hos oss som skapare för att nå ut så brett som möjlig och för att man får flest insikter i vårt verktyg. Det är där datan finns.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies