Musiktjänsten lämnar sin första rapport som noterat bolag kort efter det framkommit att skivjätten Sony sålt hälften av sina aktier i Spotify för nära 7 miljarder kronor.
Spotify rapporterar 75 miljoner betalande prenumeranter, vilket var i det övre spannet av bolagets prognos i mars men något under analytikernas förväntan, enligt CNBC.
Aktien hade vid 22.30 svensk tid backat med 9 procent i efterhandeln till 153 dollar. Detta efter att ha stigit till 170 dollar före börsens ständning.
Som snabbast har Spotify vuxit med omkring 2 miljoner prenumeranter i månaden men under årets första tre månader adderade Spotify 4 miljoner nya betalande kunder.
Intäkterna uppgick under kvartalet till 1,14 miljarder euro, eller drygt 12 miljarder kronor, vilket var 26 procent högre än under samma period 2017. Bruttomarginalen blev knappt 25 procent, vilket var över Spotifys prognos på 23–24 procent.
Spotifys rörelseförlust blev 41 miljoner euro, vilket var mindre än det lägre spannet i prognosen som utfärdades i mars.
Betalaffären utgör fortsatt den allra största delen av Spotifys intäkter. Premiumabonnenterna stod för 91 procent av omsättningen under kvartalet, en post som steg med 25 procent.
Reklamintäkterna växte med 38 procent till 102 miljoner euro. Spotify har tidigare antytt att reklammodellen ska bli mer central för bolagets affär.
Marknaden verkade optimistisk inför rapportsläppet. Spotifys aktie steg med strax över 3 procent på onsdagen och stod vid stängning i 170 dollar. Tidigare under dagen hade aktien slagit rekord med en kurs på drygt 171 dollar.
Vid årsskiftet hade Spotify 71 miljoner prenumeranter och 157 miljoner aktiva användare totalt.
Spotify upprepar sin prognos för helåret och väntar sig att ha mellan 92 och 96 miljoner prenumeranter vid utgången av 2018.
Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”