Hoppa till innehållet

Spotify stäms på 1,7 miljarder

En ny stämning har lämnats in mot Spotify bara veckor efter den senaste miljardstämningen. Nu stäms bolaget på ytterligare 1,7 miljarder.

Daniel Ek, vd för Spotify har nu flera stämningar att hantera.
Daniel Ek, vd för Spotify har nu flera stämningar att hantera.

Tvisten bottnar i den svenska musikstreamingtjänstens informationsbrist kring skapandet av så kallade phonorecords, filer som används för omedelbar distribuering av musik på nätet, skriver AFP.

Artisterna, som valt att skicka in enskilda stämningar, vill nu att en federal domstol i Los Angeles ber en domare att skapa en grupptalan mot bolaget i vilka andra påstådda offer kollektivt kan begära skadestånd.

Läs mer: Spotify stäms på miljardbelopp

Spotify krävs på minst 200 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kronor, av indie-folksångaren Melissa Ferrick, som leder grupptalan mot bolaget.

Stämningsansökan mot Spotify kommer mindre än en månad efter att bolaget stäms för obetalda royalties i USA. Totalt kräver artisten David Lowery, som ligger bakom en grupptalan mot bolaget, att det betalar minst 150 miljoner dollar i skadestånd.

Läs mer: Så blev året för Spotify

Enligt källor till Billboard ska Spotify ha skapat en reservfond på mellan 17 och 25 miljoner dollar för att betala royalties i fall där man inte gjort så tidigare.

Finwire/Di

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera