Hoppa till innehållet

Så blev året för Spotify 

Musiktjänsten Spotifys med- och motgångar är ett ständigt samtalsämne på den svenska internet- och startupscenen. 2015 började med motgångar, tog igen sig under sommaren för att sluta med en miljardstämning för Daniel Ek & co några dagar innan årets slut. Här är den svenskgrundade musiktjänstens år som vi minns det.

Spotifys år som vi minns det.
Spotifys år som vi minns det.Foto: Bildkollage

Nyligen släppte Spotify sitt Year in Music med den populäraste musiken från året som gått. Di Digital kontrar med att ta tempen på Spotifys 2015. Hur blev egentligen året som gått för den svenska startupscenens mest omtalade bolag?

Även om musiken på Spotify möjligtvis var lika bra i början av året som i slutet, var tonerna för musiktjänstens första kvartal allt annat än ljuva.

Året började med hårdare konkurrens i januari när artisten Jay Z gick ut med ett bud på konkurrenten Aspiros musiktjänst Wimp, som senare nylanserades som Tidal.

Artisten Jay Z köpte Aspiro.

Musikproducenten och artisten Jay Z:s köp av Aspiro gick igenom i mars 2015.

Samtidigt kritiserade Taylor Swift, en av den amerikanska skivindustrins mäktigaste artister - högljutt den svenska musiktjänstens ersättningsnivåer. Redan under hösten 2014 hade hon tagit bort all sin musik från Spotify. Snöbollseffekten blev stor och ledde till att 133 andra artister gjorde ett upprop mot Spotify i februari i år.

Det blev inte bättre i mars, när Taylor Swift istället gjorde all sin musik tillgänglig hos konkurrenten Tidal. Det tillsammans med andra tunga namn som Madonna, Kanye West och Daft Punk, även de ställde sig bakom konkurrenten.

Läs även: Taylor Swift och Jonas Åkerlund hjälper Apples Spotify-dödare

Spotify kontrade framåt senvåren med en satsning på det "nya Spotify", som bland annat inkluderade stöd för video. "När folk har all världens musik i fickan så förändras sättet de tänker på musik", sa Daniel Ek vid lanseringen i maj i år. 

Under sommaren ökade konkurrensen på musikmarknaden ytterligare. I juni släppte Apple sin länge emotsedda musiktjänst Apple Music, byggd ovanpå nyförvärvet Beats och med musikprofilerna Dr Dre och Jimmy Iovine som frontfigurer. 

Inte minst stödet från världens största och mäktigaste teknikbolag gör Apple Music till Spotifys kanske tuffaste konkurrent hittills. "Spotify må vara en bättre tjänst, Apple Music är ändå ett hårt slag mot Daniel Eks planer på värdsherravälde", skrev Di Digitals Daniel Goldberg i en kommentar vid lanseringen

Kort därefter släppte även Google en gratisversion av sin musiktjänst Google Music.

 Spotifys grundare Daniel Ek gav sin syn på saken i en exklusiv intervju med Di Digital. Spotify behöver inte behöver vara störst i världen för att lyckas, argumenterade han. Och möjligen kändes det helt okej efter att Teliasonera investerat 950 Mkr för en ägarandel om 1,4 procent i bolaget. Det i en affär som värderade hela Spotify till 68 miljarder kronor.  

"Samarbeten är livsavgörande för Spotify", konstaterade Di Digitals Viktor Ström i en kommentar. 

Jag tror inte att man måste vara nummer ett för att lyckas. För mig räcker det att vara på topp tre, sa Daniel Ek till Di Digital.

Spotifys grundare Daniel Ek.

Spotifys grundare Daniel Ek rankades som nummer 1 av Europas techentreprenörer.

Läs även: Daniel Ek om Apple Music: Man behöver inte vara nummer ett

När Financial Times dessutom satte Daniel Ek högst upp på listan över Europas främsta techentreprenörer kan juni sammanfattas som en bra månad.

Även juli var en positiv månad för Spotify. Trots att Apple vid det här laget hade lanserat Apple Music, en tjänst som dessutom kommer förinstallerad på varje ny iPhone, klättrade Spotify från plats 5 till 3 på listan över de mest inkomstdrivande apparna i USA.

Spotify släppte även sin musikalgoritm Discover Weekly under sensommaren som redan efter tio veckor hade genererat en miljard streamade låtar. Men tjänsten kom med en prislapp: Närmare en halv miljard kronor betalade Spotify för the Echo Nest, som står för tekniken bakom tjänsten.

Trots vissa artisters missnöje med Spotifys ersättningsnivåer kunde musiktjänstens anställda runt om i världen glädjas över ett annat besked i november – utökad föräldraledighet. Spotify har följt i andra techjättars fotspår och erbjuder nu alla medarbetare sex månaders betald föräldraledighet.

I augusti utbröt ett praktgräl mellan två av den svenska internetvärldens verkliga giganter, när Minecraftskaparen Markus "Notch" Persson och Daniel Ek hamnade i en hetsig diskussion om Spotifys nya användaravtal, som anklagades för att vara integritetskränkande

Daniel Ek bad kort därefter om ursäkt i ett öppet brev till sina användare, och öppnade för en förändring av användarpolicyn

Sammantaget talar dock mycket för att även dåliga nyheter är bra nyheter när det gäller Spotify. Den ökade konkurrensen från Deezer, Apple Music, Tidal och Google Music verkar inte ha lett till en flykt från Spotify utan snarare tvärtom. Under hösten meddelade Spotify att bolaget nu har över 75 miljoner användare, varav 20 miljoner betalande kunder. Det är ungefär tre gånger så många som den närmaste konkurrenten Apple Music. 

Vad som skulle kunna ha varit ett bra avslut på året var när Spotify gick om sina största konkurrent Pandora och blev därmed störst i världen på musikströmning. Lagom till jul presenterades dessutom ett samarbete med den hajpade elbilstillverkaren Tesla

Men några dagar innan 2015 nådde sitt slut fick Daniel Ek och co. ett bakslag i form av en stämningsansökan mot musiktjänsten på närmare 1,3 miljarder kronor för obetald royalty

Nu återstår att se vad 2016 har att bjuda på, utöver den planerade flytten till ett nytt huvudkontor i Stockholm. Blir detta året då Spotify tar det länge emotsedda steget mot en börsnotering? Är ett eller flera uppköpsbud från någon av it-världens jättar att vänta? Oavsett vilket, räkna med att Spotify fortsätter skapa rubriker både på hemmaplan och internationellt. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera