Hoppa till innehållet

Spotify stödjer Epic Games krig mot Apple

Spotify ger sitt stöd till Epic Games flerfrontskrig mot Apples monopol på betalningar i App Store. Båda bolag har den kinesiska techjätten Tencent som storägare – ett bolag som idag är mäktigast på världens spelmarknad.

Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.
Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.

Epic Games attack på Apple har redan utvecklats till ett välkoordinerat flerfrontskrig som kan skaka om marknaden ordentligt bland världens börsnoterade spel- och techbolag. Det amerikanska spelbolaget – som står bakom succéspelet Fortnite – uppges värderas till cirka 150 miljarder kronor och ägs till 40 procent av den kinesiska techjätten Tencent.

Under torsdagen införde Epic Games nya betalningssätt i sitt succéspel Fortnite. Användarna kunde då välja att köpa till utrustning i spelet som vanligt – via Apples App Store eller Google Play – eller direkt via Epic Games, och då till 20 procents rabatt.

Upplägget bröt mot villkoren – och Fortnite blev raskt utkastat från båda butiker. (Men det är bara inom Apples ekosystem som spelet försvinner helt.)

Fortnite har laddats ned över 133 miljoner gånger endast på Apples telefoner och surfplattor sedan mars 2018. Detta har genererat drygt 10 miljarder kronor i intäkter, enligt analysbolaget Sensor Tower, skriver New York Times. Apple tar 30 procent av detta. 

Men detta var bara första steget i Epic Games attack.

Inom några timmar, på torsdagskvällen svensk tid, hade Epic Games redan hunnit lämna in en 62 sidor lång stämning i en federal domstol i Kalifornien i vilken man krävde att Apples monopol på betalningar och distribution bryts.

Ovanpå detta gick Epic Games ut i sociala medier med en välproducerad pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” – med vilken Apple en gång utmanade IBM. I Epic Games version av reklamfilmen är det karaktärerna i Fortnite som utmanar Apples totalitära regim. Detta fick kampanjen #FreeFortnite att trenda på Twitter.

Kampanjen fick även stöd från Spotify som redan i mars 2019 anmälde Apple till EU-kommissionen med snarlika invändningar, något som fick EU-kommissionen att öppna utredningar i juni i år.

”Vi applåderar Epic Games beslut att ta ställning mot Apple och rikta strålkastarljuset mot Apples missbruk av dess dominerande ställning”, sa Spotifys talesperson Adam Grossberg i ett uttalande till nyhetstjänsten CNBC.

Spotifys börsvärde har på senaste klättrat till närmare 400 miljarder kronor - och Tencent äger drygt 9 procent av aktierna i bolaget.

Apple har gått ut och sagt att man ska jobba med Epic Games för att se till att Fortnite kan komma tillbaka till plattformen. Men mycket står på spel. Det troliga är att Epic Games - med Tencent i ryggen - vill ändra marknaden, inte bara förbättra vilkoren för Fortnite.

Apples börsvärde har stigit med 127 procent på ett år till smått ofattbara 1.932 miljarder dollar och värderingen bygger på framgångarna för iPhone och App Store. Hotas detta ekosystem faller börskursen. Det skulle drabba tiotusentals svenska småsparare. Bara på Avanza äger över 19.000 sparare aktien.

I förlängningen kan det hela utvecklas till en komplicerad kamp mellan amerikanska Apple och kinesiska Tencent.

Vid sidan av sitt ägande i bolag som Spotify och Universal Music beskrivs Tencent ofta som ”världens största spelbolag”. Man äger amerikanska Riot Games, med spelet ”League of Legends”, en majoritet av aktierna i finska Supercell, med succéspelet ”Clash of Clans”, och 40 procent av Epic Games, med Fortnite. Tencent är även är minoritetsägare i många andra börsnoterade speljättar, bland annat svenska Paradox med ett marknadsvärde på 24 miljarder kronor. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera