Hoppa till innehållet

Spotify uppges närma sig skivbolagsavtal – öppnar för en börsnotering

Musikströmningsföretaget Spotify sägs närma sig licensavtal med skivbolagsjättar. Därmed skulle ett av de främsta hindren för en börsnotering av bolaget undanröjas.

Foto: Michael Loccisano

Musikströmningsföretaget Spotify sägs nu närma sig licensavtal med flera av världens största skivbolag. Därmed skulle bolaget efter flera månaders förhandlingar bli av med ett hinder på vägen mot en börsnotering, skriver Financial Times på torsdagen.

Som en del av uppgörelsen ska skivbolagen ha gått med på att sänka de royaltyavgifter som Spotify betalar, uppger personer med insyn i förhandlingarna.

Det är en viktig fråga för Spotify, som brukar skicka vidare drygt 80 procent av sina totala intäkter till rättighetsinnehavare som skivbolag och artister.

Spotify ska å sin sida ha gått med på att begränsa större albumlanseringar till sina betalande kunder under en viss tidsperiod. Just vilket material som släpps till betalande respektive de användare som kör gratisversionen har länge varit en stötesten i förhandlingarna mellan Spotify, artister och skivbolag.

Läs även: Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify  

De senaste uppgifterna till Financial Times pekar nu på att licensförhandlingarna kommit framåt och att avtal kan tecknas inom några veckor.

De tre stora skivbolagen Universal, Sony och Warner är sedan tidigare minoritetsägare i Spotify. Enligt skivbolagschefer ligger det därmed i deras intresse att Spotify lyckas med en börsnotering.

Spotify meddelade nyligen att bolaget nått en ny milstolpe och passerat 50 miljoner betalande kunder.

Läs mer: Spotify köper startup som grundades förra året

Finwire/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera