Spotifys kontorskostnader har stigit brant de senaste åren. I fjol hyrde musikjätten in sig på 14 våningar av skyskrapan 4 World Trade Center på nedre Manhattan.
Förra året uppgick Spotifys kontorshyreskostnader till omkring 550 miljoner kronor, vilket är mer än dubbelt så högt som under 2016.
Nu står det klart att Spotify kraftigt utvidgar sin närvaro i Los Angeles genom att hyra drygt 10 000 kvadratmeter kontorsyta i staden. Det framgår av handlingar från Spotify till amerikanska finansinspektionen som Di Digital har tagit del av.
Kontraktet skrevs på i slutet av april i år och sträcker sig över tio års tid.
”Den uppskattade totala baskostnaden över hyresperioden uppgår till omkring 59 miljoner euro (622 miljoner kronor, red:s anm.)”, skriver Spotify i handlingarna.
Källor: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för hundratals miljoner
Det ska enligt tidigare uppgifter till sajten Curbed LA röra sig om lokaler i Downtown Los Angeles. Området heter Arts District och lokalerna ligger nära Los Angeles River.
Tegel, glas och metall präglar fastighetsprojektet At Mateo, dit Spotify uppges ha velat flytta. Området slog upp portarna i januari i år och ska rymma såväl shopping som kontor.
I närheten har Spotify ett klättergym och en uppsjö av caféer, gallerier och butiker. Svenska modekedjan Acne har en butik någon kilometer bort.
På senare år har allt större företag börjat flytta till Arts Disctrict i centrala Los Angeles, där ombygga fabriks- och lagerlokaler görs om till moderna kontor. Warner Music skrev 2016 på för att flytta sitt LA-kontor till biljätten Fords gamla lokaler i området.
Sedan tidigare har Spotify hyrt drygt 700 kvadratmeter kontorsyta i West Hollywood, en knapp mil nordväst om Downtown LA.
Nyligen flyttade musikjätten in i sitt nya huvudkontor på Regeringsgatan i Stockholm, som Spotify hyr fram till 2027. De närmsta 12 till 18 månaderna kommer Spotify även att expandera London och Boston, enligt den färska kvartalsrapporten.
Vid årsskiftet hade bolaget 2960 anställda, varav 46 procent befann sig i USA. 37 procent, eller knappt 1100 av de anställda, hade Sverige som bas.
Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.